Utfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalder
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for estetiske fag [119]
- Publikasjoner fra CRIStin [4266]
Original version
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019, 12 (1), 1-20. 10.7577/formakademisk.2641Abstract
De siste tiårenes teknologiske utvikling av bilderedigering og bildedeling har forandret hvordan bilder brukes som medium i kunst, kultur og kommunikasjon. Dette fører med seg andre problemstillinger knyttet til bruk og bearbeidelse av bilder enn det som var vanlig før. Artikkelen tar utgangspunkt i utfordringer lærere står overfor når de skal undervise morgendagens konsumenter og produsenter av visuelt materiale, og spør hva lærere må være klar over og ta hensyn til i sin undervisning, slik at elevene tilegner seg de verktøyene de trenger for å være informerte, kritiske og ansvarlige i sine handlinger. Artikkelen har som mål å presentere og åpne opp noe av kompleksiteten i Åndsverkloven, og brette ut ulike temaer som har betydning i en visuell og digital tid, både i en skolekontekst og i samfunnet generelt. Teksten er fagdidaktisk, og ser problemstillingene med et utgangspunkt fra fagområdet design, kunst og håndverk.