Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergman, Silje
dc.date.accessioned2020-03-20T13:25:55Z
dc.date.available2020-03-20T13:25:55Z
dc.date.created2019-10-31T13:25:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019, 12 (1), 1-20.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647875
dc.description.abstractDe siste tiårenes teknologiske utvikling av bilderedigering og bildedeling har forandret hvordan bilder brukes som medium i kunst, kultur og kommunikasjon. Dette fører med seg andre problemstillinger knyttet til bruk og bearbeidelse av bilder enn det som var vanlig før. Artikkelen tar utgangspunkt i utfordringer lærere står overfor når de skal undervise morgendagens konsumenter og produsenter av visuelt materiale, og spør hva lærere må være klar over og ta hensyn til i sin undervisning, slik at elevene tilegner seg de verktøyene de trenger for å være informerte, kritiske og ansvarlige i sine handlinger. Artikkelen har som mål å presentere og åpne opp noe av kompleksiteten i Åndsverkloven, og brette ut ulike temaer som har betydning i en visuell og digital tid, både i en skolekontekst og i samfunnet generelt. Teksten er fagdidaktisk, og ser problemstillingene med et utgangspunkt fra fagområdet design, kunst og håndverk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleUtfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalderen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-20en_US
dc.source.volume12en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.2641
dc.identifier.cristin1742857
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal