Hartvig Nissen og N.F.S. Grundtvig. Grundtvigianske aspekter i norsk skoletenkning rundt midten av 1800-tallet. Polemikken mellom Hartvig Nissen og Frederik Bugge i Morgenbladet 1845
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647141Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen ser nærmere på den unge Hartvig Nissens virke, og belyser særlig hvordan Nissens forståelse av skole og utdanning er relatert til impulser han mottok som student i København på slutten av 1830-tallet. Ikke minst utgjorde N.F.S. Grundtvig et viktig forbilde for det studentmiljø han var en del av under oppholdet i den danske hovedstaden, og Grundtvigs tenkning er da også synlig i Nissens tekster, i langt større grad enn man har fremhevet i tidligere forskning. Artikkelen vil dermed nyansere den etablerte forestillingen om at den danske nyhumanisten Johan Nicolai Madvig utgjør den viktigste bakgrunnen for Hartvig Nissens skole- og utdanningstenkning.
Beskrivelse
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License