Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoos, Merethe
dc.date.accessioned2020-03-17T10:11:57Z
dc.date.available2020-03-17T10:11:57Z
dc.date.created2020-01-31T16:05:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTeologisk Tidsskrift. 2019, 8 (2), 115-129.en_US
dc.identifier.issn1893-0263
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647141
dc.descriptionThis is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 Licenseen_US
dc.description.abstractDenne artikkelen ser nærmere på den unge Hartvig Nissens virke, og belyser særlig hvordan Nissens forståelse av skole og utdanning er relatert til impulser han mottok som student i København på slutten av 1830-tallet. Ikke minst utgjorde N.F.S. Grundtvig et viktig forbilde for det studentmiljø han var en del av under oppholdet i den danske hovedstaden, og Grundtvigs tenkning er da også synlig i Nissens tekster, i langt større grad enn man har fremhevet i tidligere forskning. Artikkelen vil dermed nyansere den etablerte forestillingen om at den danske nyhumanisten Johan Nicolai Madvig utgjør den viktigste bakgrunnen for Hartvig Nissens skole- og utdanningstenkning.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHartvig Nissen og N.F.S. Grundtvig. Grundtvigianske aspekter i norsk skoletenkning rundt midten av 1800-tallet. Polemikken mellom Hartvig Nissen og Frederik Bugge i Morgenbladet 1845en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2019 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber115-129en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalTeologisk Tidsskriften_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-0271-2019-02-04
dc.identifier.cristin1788740
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal