dc.contributor.author | Aagaard, Toril | |
dc.contributor.author | Swanberg, Anne Berit | |
dc.contributor.author | Hjukse, Hjørdis | |
dc.contributor.author | Tveiten, Oddgeir | |
dc.contributor.author | Steen-Utheim, Anna Therese | |
dc.contributor.author | Grøndal, Inger Carin | |
dc.contributor.author | Breivik, June | |
dc.date.accessioned | 2018-06-19T11:19:56Z | |
dc.date.available | 2018-06-19T11:19:56Z | |
dc.date.created | 2017-05-31T15:10:05Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Uniped. 2018, 41 (02), 133-146. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2502095 | |
dc.description.abstract | Ved universiteter og høgskoler tar ledelsen og støtte- og utviklingsmiljøer ulike grep for å motivere fagansatte til å utforske digitale teknologiers pedagogiske potensialer. De ønsker også å utvikle mer aktive og fleksible undervisningspraksiser enn de som tradisjonelt har preget sektoren. I denne studien har vi undersøkt bruk av videofortellinger som redskap for å fremme fagansattes refleksjon over egen utdanningspraksis. Observasjon av diskusjoner mellom 13 undervisere fra ulike studieprogram og fag, er analysert i artikkelen. Diskusjonene som er studiens analyseobjekt, foregikk på et kurs i UH-pedagogikk (vår 2016). Før kurset så informantene to videofortellinger om omvendt undervisning. Studien viser at videofortellingene og spørsmålene som er knyttet til, fungerer som redskap for refleksjon i tverrfaglige kontekster. Selv om akademiske og fagspesifikke tradisjoner i en del tilfeller hemmer refleksjon over ny praksis, bidrar et tverrfaglig miljø til å fremme refleksjon. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.uri | https://www.idunn.no/uniped/2018/02/teknologi_og_nye_undervisningspraksiser | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection? | nb_NO |
dc.title.alternative | Teknologi og nye undervisningspraksiser Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © 2018 Author(s). | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 133-146 | nb_NO |
dc.source.volume | 41 | nb_NO |
dc.source.journal | Uniped | nb_NO |
dc.source.issue | 02 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1473251 | |
cristin.unitcode | 222,59,7,0 | |
cristin.unitcode | 222,59,5,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.unitname | Institutt for estetiske fag | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |