Browsing Master i karriereveiledning by Issue Date
Now showing items 21-40 of 98
-
Karrierevalgskompleksitet! : hva sier ungdom i karrierevalgs-posisjoner motiverer til gode gjennomtenkte karrierevalg?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven presenterer jeg mitt prosjekt som belyser ungdom og deres uttalelser om karrierevalg. Ungdom i dette prosjektet er mennesker mellom 16 og 23 år. Ungdomstiden er i seg selv et stort tema som interesserer ... -
Hvorfor uttrykkes det behov for økt brukermedvirkning i NAV og karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2019)Brukermedvirkning er et begrep som dukker opp i ulike sammenhenger i mange fagfelt. De fleste som snakker om brukermedvirkning er enige om at brukermedvirkning er viktig. Når jeg forsøker å finne svar på hvorfor brukermedvirkning ... -
Hvilke perspektiver på karriereveiledning trer tydeligst frem i faglig forslag til «Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning», og hvilke perspektiver er mindre synlige eller helt utelatt? En kritisk diskursanalyse …
(Master thesis, 2020)Med bruk av kritisk diskursanalyse, særlig influert av Norman Faircloughs versjon, har jeg forsøkt å avdekke ulike perspektiver på karriereveiledning som fremkommer i faglig forslag til nasjonalt kvalitetsrammeverk for ... -
Utdanningsvalg – fra fyllfag til favoritt-fag(?) En kvalitativ studie av lærerstudenters erfaringer med emnet utdanningsvalg etter første halvår med det som et valgemne i lærerutdanninga på USN
(Master thesis, 2020)Utdanningsvalg er et relativt ferskt fag i norsk skole. En stor grunn til at det ble opprettet var for å hindre feilvalg og motvirke frafallsproblematikken i videregående opplæring. Dessverre er det mye forskning som tyder ... -
Fagdag i bedrift – en arena for karrierelæring i videregående skole?
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i videregående elevers opplevelser og erfaringer med en fagdag i bedrift. Det er en ide om at ungdommer på studiespesialiserende program har stor avstand til arbeidslivet. De har ... -
Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette. Ved å ... -
Synshemmede og arbeidsinkludering – hva skal til for å lykkes? En kvalitativ studie av hva synshemmede selv opplever er suksesskriterier i NAVs inkluderingskompetanse
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan synshemmede opplever NAV inkluderingskompetanse. Bakgrunnen for studiens tema er at synshemmede har lavere arbeidsdeltakelse enn befolkningen for øvrig. Spesielt unge synshemmede ... -
Hvilken betydning har karriereveiledning for voksne mennesker i Norge, som er i en arbeidsrelatert omstilling? En kvalitativ studie om voksne mennesker i alderen 46-60 år, som har benyttet karriereveiledning i sin omstillingsprosess.
(Master thesis, 2020)Evnen til å håndtere overgangen fra arbeidsledighet til yrkesdeltakelse er viktig i et moderne samfunn hvor det stilles større krav til menneskers fleksibilitet, omstillingsevne og evne og vilje til livslang læring. Å bli ... -
Valgets kval En studie i hva som påvirker karrierevalgene til dagens ungdom
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er å utforske prosessen for unges karrierevalg og hva som kan påvirke valgene. Hensikten gjennom føringsdokumenter for rådgiving og utdanningsvalg i skolen, er at alle skal kunne foreta et ... -
Hverandre-veiledning og karrierelæring Aksjonsforsknings-prosjekt i samarbeid med en VG3-klasse i påbygging til generell studiekompetanse
(Master thesis, 2020)Masteravhandlingens tema er hverandre-veiledning som innfallsvinkel til karrierelæring. Studiens overordnede teoretiske rammeverk er sosiokulturell og sosial-kognitiv læringsteori og karriereteori knyttet til utviklings- ... -
«Hva sier fem syriske flyktninger om sine forventninger knyttet til karriereveiledning?» – en studie av flyktningers erfaringer med karriereveiledning som en del av introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er mitt fokus å lytte til hva fem syriske flyktninger forteller om sine forventninger og erfaringer knyttet til karriereveiledning. Min problemstilling er: «Hva sier fem syriske flyktninger om sine ... -
Arbeidslivsfaget og Åssiden-modellen - Sett i lys av tre elevers karrierehistorier.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes blikket mot arbeidslivsfaget slik faget organiseres gjennom Åssiden-modellen. Arbeidslivsfaget er et alternativ til 2. fremmedspråk som tilbys elever ved ungdomsskolen. For ungdomsskolene i ... -
Med læreren på lag - en studie av et samarbeid om karriereveiledning
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt som er gjennomført på en videregående skole i Norge. Det overordnede temaet for prosjektet er karriereveiledning som hele skolens oppgave. Læreren blir en sentral ... -
Karriereveiledning i et diskursivt perspektiv. Hvilke diskursive spenninger kjennetegner karriereveiledningsfeltet i dag?
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg ønsket å se på hvilke diskurser som er framtredende i det moderne karriereveiledningsfeltet. Ved bruk av WPR-analyse har jeg undersøkt utvalgte policydokumenter som handler om karriereveiledning, ... -
Valg eller læring ? Ja takk begge deler!
(Master thesis, 2021)Temaet for masteravhandlingen er gruppeveiledning som utgangspunkt for karrierelæring frem mot valg av høyere utdannelse. Den teoretiske rammen er sosiokulturell karrierelæringsteori knyttet til karrierelæring og valg. ... -
Min kompetanse - et selvevalueringsverktøy
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvordan ti ansatte fra to bedrifter i karriereveiledningsfeltet erfarer selvevalueringsverktøyet Min kompetanse i bruk og hva de blir bevisste på i dialog i fokusgruppe-intervju med sine ... -
Hvor ble det av fellesskapet?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan språket i del tre som omhandler karrierekompetanse i det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning kan kommunisere ulike virkelighetssyn. Språk er først og fremst ... -
Fire ungdommers erfaringer fra arbeidslivsfag-ett år etterpå. Hvordan spiller arbeidslivsfag en rolle i ungdommers valg av videregående utdanningsprogram.?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg dukket ned i elevenes egne historier om arbeidslivsfag ved Åssiden videregående skole, skoleåret 2019/2020, og gjengir noen av deres opplevelser av dette skoleåret og overgangen til videregående ... -
Livslang læring og kvalitetsbegrepet i vår samtid. Hvordan kommer et "krybbe til grav" perspektiv på livslang læring til uttrykk i karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2021)Gjennom bruk av dokumentanalyse søker jeg i denne oppgaven å få innsikt i hvordan livslang læring kommer til uttrykk i karriereveiledningsfeltet, sett fra et livsløpsperspektiv. Fra å være et virkemiddel for å fremme likhet ... -
Elevstemmen i karriereveiledning. En studie av hva elever på videregående skole mener er kvalitet i karriereveiledning
(Master thesis, 2021)Som en avslutning på masterstudiet i karriereveiledning, har jeg gjennomført et kvantitativt forskningsprosjekt der jeg undersøkte hva elevene ved en videregående skole mener er kvalitet i karriereveiledning. Det har vært ...