Med læreren på lag - en studie av et samarbeid om karriereveiledning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2765665Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt som er gjennomført på en videregående skole i Norge. Det overordnede temaet for prosjektet er karriereveiledning som hele skolens oppgave. Læreren blir en sentral aktør i en kollektiv tilnærming til karriereveiledning i skolen. I dette prosjektet utforsker jeg derfor hvilket potensial som ligger i et tettere samarbeid mellom rådgiver og lærer når det gjelder karriereveiledning. Undersøkelsen har hatt fokus på hvordan et samarbeid mellom rådgiver og lærer kan forståes og operasjonaliseres. I tillegg har jeg undersøkt hvordan lærer og rådgivers kompetanse kan utfylle hverandre i planlegging og gjennomføring av karriereveilending, og hvordan lærerens tilstedeværelse og deltagelse kan være en ressurs når karriereveiledningen foregår i klasserommet.
For å få svar på prosjektets forskningsspørsmål, har jeg benyttet aksjonsforskning som metode. I et tverrfaglig samarbeid med aktører i praksisfeltet har jeg utforsket og utviklet praksis gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering av et karriereveiledningsopplegg i klasserommet.
Analysen av aktivitetene vi har gjennomført, viser at et samarbeid mellom lærer og rådgiver kan forstås og operasjonaliseres på ulike måter. Lærer og rådgiver besitter hver sin kunnskap og kompetanse, og kan med fordel samhandle om karriereveiledning i klasserommet. Lærerens tilstedeværelse og deltagelse er en ressurs i karriereveiledningen, både faglig, didaktisk og psykososialt.