Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlåtto, Anette Vaage
dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.authorHolm-Nordhagen, Steinar
dc.date.accessioned2021-07-29T16:12:28Z
dc.date.available2021-07-29T16:12:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2594326:42747115
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765665
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt som er gjennomført på en videregående skole i Norge. Det overordnede temaet for prosjektet er karriereveiledning som hele skolens oppgave. Læreren blir en sentral aktør i en kollektiv tilnærming til karriereveiledning i skolen. I dette prosjektet utforsker jeg derfor hvilket potensial som ligger i et tettere samarbeid mellom rådgiver og lærer når det gjelder karriereveiledning. Undersøkelsen har hatt fokus på hvordan et samarbeid mellom rådgiver og lærer kan forståes og operasjonaliseres. I tillegg har jeg undersøkt hvordan lærer og rådgivers kompetanse kan utfylle hverandre i planlegging og gjennomføring av karriereveilending, og hvordan lærerens tilstedeværelse og deltagelse kan være en ressurs når karriereveiledningen foregår i klasserommet. For å få svar på prosjektets forskningsspørsmål, har jeg benyttet aksjonsforskning som metode. I et tverrfaglig samarbeid med aktører i praksisfeltet har jeg utforsket og utviklet praksis gjennom planlegging, gjennomføring og evaluering av et karriereveiledningsopplegg i klasserommet. Analysen av aktivitetene vi har gjennomført, viser at et samarbeid mellom lærer og rådgiver kan forstås og operasjonaliseres på ulike måter. Lærer og rådgiver besitter hver sin kunnskap og kompetanse, og kan med fordel samhandle om karriereveiledning i klasserommet. Lærerens tilstedeværelse og deltagelse er en ressurs i karriereveiledningen, både faglig, didaktisk og psykososialt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMed læreren på lag - en studie av et samarbeid om karriereveiledning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel