Fire ungdommers erfaringer fra arbeidslivsfag-ett år etterpå. Hvordan spiller arbeidslivsfag en rolle i ungdommers valg av videregående utdanningsprogram.?
Abstract
I denne oppgaven har jeg dukket ned i elevenes egne historier om arbeidslivsfag ved Åssiden videregående skole, skoleåret 2019/2020, og gjengir noen av deres opplevelser av dette skoleåret og overgangen til videregående skole.
Prosjektet tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse Åssiden videregående skole, gjennomført etter skoleåret 2017/2018, og en nysgjerrighet på akkurat denne organiseringen av faget. Forskingen er gjennomført ved bruk av kvalitativ metode med narrativt intervju av fire elever samt dybdeintervju av to foresatte som deltok på ALF skoleåret 2019/2020. Intervjuene er så transkribert, gjengitt og fortolket i fire historier.
I drøftingen ser jeg på hvordan deltakelsen på ALF kan gi svar på forskingsspørsmålene mine. Er det noen sammenheng mellom ALF og det karrierevalget disse ungdommene tok? Jeg drøfter om ungdommene opparbeidet seg karrierekompetanse ved å delta på ALF. Jeg diskuterer hvordan praktisk læring kan påvirke mestring og motivasjon og dermed også selvinnsikten og ser på fordelene ved måten faget er organisert på ved Åssiden videregående skole.
I oppsummeringen trekker jeg frem det jeg antar som solide svar på mine opprinnelige spørsmål og som det er interessant å se nærmere på. Jeg inkluderer også interessante funn spesielt med tanke på det å jobbe med valgprosesser i et retroperspektiv. Jeg tar også et kritisk blikk på hele prosjektet, spesielt med tanke på valg av metode og min egen forskerrolle. Til slutt deler noen av mine tanker på hva som er viktig i dagens karrierelæring og igjen karriereveiledning, og kommer med noen milde anbefalinger om endringer i dagens karrierelæring.