Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
![Thumbnail](/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2452059/2016GjemsLitterat.pdf.jpg?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [285]
- Publikasjoner fra CRIStin [3623]
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer vokabular og pragmatiske samtaleferdigheter gjennom samtaler med voksne. Barnehagelærere må tilstrebe å støtte barn med ulike erfaringer til å bruke språk og delta i samtaler. Barnehagelæreren i denne studien ble videoobservert i språklige interaksjoner med ulike barn i mange typer aktiviteter. Han klarte å tilpasse sin språklige støtte til hvert av de ulike barna i samsvar med deres språklige erfaringer.