dc.contributor.author | Nordgård, Anette | |
dc.contributor.author | Svendsen, Charlotte Wachs | |
dc.date.accessioned | 2014-09-10T10:28:17Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:16:23Z | |
dc.date.available | 2014-09-10T10:28:17Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:16:23Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Nordgård, A., & Svendsen, C. W. I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand. Master thesis, Telemark University College, 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438985 | |
dc.description.abstract | Formålet med undersøkelsen har vært å bidra til innsikt i perspektivene og erfaringen til unge som har brutt med videregående opplæring og mottar bistand fra NAV. Målet er å få forståelse i opplevelsene de unge har med seg igjennom bakgrunn og hvordan de opplever å motta bistand. Avgjørende for bistandsbehovet står bruddet med videregående opplæring og de bakenforliggende faktorene som utløser bruddet følger også ofte de unge inn i NAV når de får et behov for bistand. Vi ønsker å vektlegge erfaringene til de unge ved å fremheve deres historier og gi de en stemme. På bakgrunn av det ble problemstillingen for undersøkelsen : Hvordan opplever i alderen 19-24 år i Telemark å motta bistand fra NAV? Det finnes mye statistikk som forteller om unge som bryter med den videregående opplæringen og det blir ofte representert og problematisert i media hvor mange som trenger bistand fra NAV. Tall fra NAV nasjonalt viser at om lag 80 000 under 30 år er registret i deres systemer og av disse har nesten 40 000 nedsatt arbeidsevne, 10 000 er uføre og 30 000 er arbeidssøkere (NAV, 2014). Hammer og Hyggen (2013) presiserer at skoleavbrudd gir økt risiko for å bli avhengig av offentlig forsørgelse som fra NAV. Dette støttes også opp av og Nyhus (2009) sin rapport som viser til at fra 2002 til 2006 sank sysselsettingen til 68% fra 70 blant dem som ikke hadde fullført videregående opplæring. Det kan forstås at de unge opplever et stort press ved å ikke fullfører skolen. Problemstillingen ble belyst ved en kvalitativ tilnærming og temastrukturer intervju ble brukt for å samle inn data. Utvalget består av fire unge som alle har begått skoleavbrudd og har et behov for bistand fra NAV. Alle intervjuene ble tatt opp på båndopptaker, transkribert og analysert basert på forskerspørsmålene som skulle hjelpe belyse problemstillingen. De analyserte dataene ble deretter diskutert i lys av aktuell teori og forskning. Med utgangspunkt teori som Bronfenbrenner, Bourdieu og Løgstrup har vi undersøkt opplevelsene til tre jenter og en gutt. Denne undersøkelsen ønsker å gå dypt inn i intervjuene for å få en bred forståelse av perspektivene til informantene og som følge var bevaring av anonymitet viktig. I anonymisering av informantene har navn blitt endret, stedsnavn dratt ut og dialekt fjernet fra sitater. Resultatene fra undersøkelsen viser at sosial bakgrunn, psykisk helse, rus og mestring er medvirkende til bakgrunnen for bistandsbehovet. Det kommer frem fra datamaterialet at informantene i undersøkelsen har flere forskjellige opplevelser i møter med NAV og det kan tolkes fra materialet at opplevelsen av NAV forbedres med tid. Felles funn viser at de opplever det å motta bistand som delvis begrensende og uønsket situasjon. Selv om det ikke kan trekkes en generaliserende konklusjon på bakgrunn av denne undersøkelsen kan funnene her gi en pekepinn for videre arbeid på feltet. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Telemark | |
dc.subject | nav | |
dc.subject | unge | |
dc.subject | bistand | |
dc.subject | videregående opplæring | |
dc.subject | skoleavbrudd | |
dc.title | I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand | |
dc.type | Master thesis | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 280 | |