dc.contributor.author | Ødegård, Elin | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T08:39:49Z | |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T20:40:23Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:39:39Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T08:39:49Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T20:40:23Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:39:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Ødegård, E. (2014), Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.245-254 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-321-04215 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438220 | |
dc.description.abstract | Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ga inspirasjon til igangsetting av et forskningsarbeid som setter søkelyset på betydningen av legitimitet og lojalitet for kvalitetsutvikling i barnehager. Artikkelens problemstilling er: Hvordan beskriver lederne i barnehagen legitimitet og lojalitet? Empirisk materiale fra tre fokusgruppeintervjuer beskriver ledernes syn på legitimitet og lojalitet, og resultatene drøftes ut fra teori om legitimitet (Coleman, 2009), distribuert, relasjonell ledelsesteori (Fuglestad and Lillejord, 1997, Gronn, 2003, Spillane, 2006) og teori som vektlegger samhandling som strategi for pedagogisk ledelse (?degård and Røys, 2013). | |
dc.description.abstract | Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (Ødegård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ga inspirasjon til igangsetting av et forskningsarbeid som setter søkelyset på betydningen av legitimitet og lojalitet for kvalitetsutvikling i barnehager. Artikkelens problemstilling er: Hvordan beskriver lederne i barnehagen legitimitet og lojalitet? Empirisk materiale fra tre fokusgruppeintervjuer beskriver ledernes syn på legitimitet og lojalitet, og resultatene drøftes ut fra teori om legitimitet (Coleman, 2009), distribuert, relasjonell ledelsesteori (Fuglestad and Lillejord, 1997, Gronn, 2003, Spillane, 2006) og teori som vektlegger samhandling som strategi for pedagogisk ledelse (Ødegård and Røys, 2013). | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Akademika forlag | |
dc.relation.uri | http://tapironline.no/fil/vis/1389 | |
dc.subject | ledelse | |
dc.subject | lojalitet | |
dc.subject | legimitet | |
dc.subject | barnehage | |
dc.title | Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? | |
dc.type | Chapter | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.date.updated | 2015-01-05T08:39:49Z | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 280 | |
dc.identifier.cristin | 1126553 | |