dc.contributor.author | Illum, Bent | |
dc.contributor.author | Johansson, Marléne | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T10:30:23Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:35:41Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T10:30:23Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:35:41Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Hansen, C. Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse. Techne A, 2011, 16(4), p. 80-94 | |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438170 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og det andre med barn i 6. klasse. Spørsmål som berøres vil blant annet være: Hvordan introdusere begrepet grunnformer i faget Kunst og håndverk slik at det gir mening – både for studenter og barn?, hvordan vise grunnformenes relevans både i forhold til kunst, design og arkitektur?, hvordan skape forståelse for grunnformenes visuelle variasjonspotensial?, hva slags kunnskap dannes gjennom en slik tilnærming til fagfeltet? Hensikten med både utsmykningen og undervisningen var å bygge en faglig grunnmur for dynamisk form- og komposisjonsforståelse. Prosjektet er ment å kunne være et utgangspunkt for både skapende handling og en inngangsport til et meningsfullt møte med visuell kultur. Kunstdidaktisk knytter jeg artikkelen til John Dewey. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Nordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd | |
dc.subject | kunstdidaktikk | |
dc.subject | utsmykning | |
dc.title | Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse | |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.description.version | Accepted version | |
dc.rights.holder | Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 283 | |