Browsing Institutt for pedagogikk by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281"
Now showing items 1-3 of 3
-
ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet
(Journal article, 1992)Når vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen. Pietisme og opplysning, 1870-1880. Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, ... -
Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ... -
Spenninger i den språklige samfunnsveven : en kritisk analyse av politiske tekster om foreldre, oppvekst og barnevern
(Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo;127, Doctoral thesis, 2010)