Browsing Institutt for kultur, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 78-97 of 186
-
If Career Education Is the Solution, What Is the Implied Problem? A Critical Analysis of the Timetabled Subject of Educational Choice in Norwegian Schools
(Chapter, 2020)The Norwegian curriculum subject of Educational Choice aims to facilitate career learning in lower secondary school. A curriculum, as a policy document, describes the government’s expectations for what all Norwegian students ... -
Illness and injury presenting to a Norwegian travel insurance company's helpline
(Peer reviewed; Journal article, 2007)This study describes the prevalence of illness, injury and subsequent changes to homeward bound travel and the costs for a group of Norwegian travelers. The results of this study when compared with those of other European ... -
Inaktive ungdommer - en av vår tids største utfordringer. Sluttrapport (2015 – 2018)
(Research report, 2019)FARVE-prosjektet «Inaktiv ungdom en av vår tids største utfordringer» (2015-2019) kom som et tilsvar til den omfattende kvantitative forskningen på skolegjennomføring og –avbrudd som forelå i Norge rundt 2012, da det var ... -
Indigenous Peoples on the Move: Intersectional Invisibility and the Quest for Pluriversal Human Rights for Indigenous Migrants from Venezuela in Brazil
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Indigenous migrants are often treated without regard for their status as Indigenous Peoples, as if their migrant status would hierarchically supersede their Indigenous one. The flow of Indigenous migrants from Venezuela ... -
"Inn ho stig med heilag' Fakter" : trekk fra det folkereligiøse liv i Telemark
(Journal article, 1999) -
Innledning - Fra industri til industriarv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Industrialisering er et vesentlig kjennetegn ved utviklingen av moderne samfunn. Når en rekke områder i dag både beskrives og behandles som postindustrielle, ryddes industrisamfunn inn i en ordnet fortid som omgås, erfares ... -
Intercultural empathy among Norwegian students: an inclusive citizenship perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In recent decades, Norwegian schools have experienced increased cultural diversification among students. Growing heterogeneity in origin and culture may enhance the risk of student marginalisation, segregation and exclusion. ... -
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene ... -
Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Barnehager tilbys vandringer for barn i kirker i forbindelse med jul, og kurs for barn i yoga og meditasjon, av eksterne aktører. Vi har spurt barnehagelærerstudenter og deres praksislærere om de vil takke ja til slike ... -
Killing in the name of <insert god here>: Religion som narrativt virkemiddel i TV-seriene Carnival Row og Legion
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen ser på hvordan religion fremstilles i to profilerte TV-serier fra 2019. Med utgangspunkt i nyhetsstudier og innrammingsteori, argumenterer jeg for at etablerte og velkjente forestillinger om religion som ... -
Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Almost all parents in Norway use kindergarten and part of becoming a kindergarten parent is learning the routines of the particular institution. Thus, kindergarten parents go through a socialization process, learning amongst ... -
A Kingdom for my Bed: Marriage, Sexuality, and Power in Harald Fairhair’s Conquest of Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Snorri Sturluson’s account of Harald I Fairhair’s conquest and unification of Norway starts with a failed marriage proposal and a haughty girl refusing to marry Harald until he has subjugated all of Norway and rules as the ... -
Kristensosialismens oppblomstring
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Kultursektor og sektorovergripende kultur
(Journal article; Peer reviewed, 1998)Over the last few years reforms of the Norwegian system of municipal government have been implemented on a broad scale. The background of these reforms has been a general dissatisfaction with sector-based organization and ... -
Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ... -
Language, citizenship and schooling: A minority teacher's perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In an age in which a shift towards increased authoritarianism and populism means that citizenship is defined in increasingly exclusive ways, migrant teachers’ perspectives are vital in informing inclusive educational ... -
The Legality and Scope of Universal Jurisdiction in Criminal Matters: Is There Any Question to Answer?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Universal jurisdiction in criminal matters has been a hot topic for many decades already. In discussions on its legality and scope, waters are usually muddied by the inclusion of unrelated issues or by the use of inappropriate ... -
Livsmestring og selvutvikling i KRLE – tar faget en subjektiv vending?
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Læreplanene for grunnskolen endres igjen i år, og det nye tverrfaglige temaet livsmestring har skapt debatt. Denne artikkelen fokuserer på KRLE-faget, som har blitt endret mye de siste tjue år i takt med endringer i ... -
Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel
(Journal article, 2020)I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller ...