Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Document Types "Peer reviewed"
Now showing items 41-60 of 760
-
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ... -
A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Focusing on the teacher perspective, this article explores how teachers perceive their use of analogue and digital devices (Chromebooks) in classrooms with one-to-one coverage of digital devices for students. We study the ... -
Barndommens landskap. En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ... -
Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ... -
Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ... -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ... -
Becoming a Socially Responsive Co-Learner: Primary School Pupils’ Practices of Face-to-Face Promotive Interaction in Cooperative Learning Groups
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Promoting pupils’ face-to-face promotive interaction (FtFPI) is crucial for effective cooperative learning (CL) in group work. This article provides insight into interpersonal behaviour and supportive communication as two ... -
Becoming Home: Revisiting Arne Naess toward an Ecophilosophy and a Depth Ecology for the 22nd Century
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is set in the context of a worsening ecological crisis, which is interpreted as an existential life crisis. The ecocrisis is not just about nature, but also a crisis of culture, community, and self. The prefix ... -
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ... -
Begrunnelser for lokal kreativ næring: Instrumentell kulturpolitikk som tilslørende begrep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Politiske satsinger rettet mot kunst- og kulturbedrifter, såkalt kreativ næring, som i løpet av de siste tiårene er initiert i norsk og nordisk kultur- og næringspolitikk, forstås gjerne som et tydelig uttrykk for en ... -
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ... -
Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ... -
Bibelen på Stortinget: Når det blir munterhet i salen
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Stortinget har forpliktet seg på «vor kristne og humanistiske Arv», som det heter i Grunnlovens reviderte § 2 fra 2012. Samme år fant det sted en stortingsdebatt hvor bibelsitatene florerte, og som illustrerer hvordan ... -
Bildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Kunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og ... -
Bins, Spans, and Tolerance: Three Theories of Microtiming Behavior
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study compares three recent theories of expressive microtiming in music. While each theory was originally designed to engage a particular musical genre—Anne Danielsen’s beat bins for funk, Neo-Soul, and other contemporary ... -
A blind spot? Cultural field perspectives on tourism
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study addresses a possible mismatch between political rhetoric on creative industries and tourism relations and the experiences and expectations that artists and workers in the creative industries have of their artistic ...