• Sustainability Awareness through STEAM+ 

      Timmerberg, Josef; Halvorsen, Hans-Petter; Viumdal, Håkon; Mylvaganam, Saba (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Innovative technology enterprises have been working closely with OECD countries to address issues related to sustainability. There are many acronyms associated with STEM, e.g. STEM+, incorporating the humanities, community ...
    • Sustainability of economic measures in romania during Covid 19 crisis 

      Luca, Traian Ionut; Fauskanger, Eivind Arne (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      An overview of economic aid measures adopted by Romanian Government during the Covid 19 pandemic is presented. Measures implemented by Government Ordinance 130 issued in 2020 are analyzed in detail with an emphasis on ...
    • Sustainable Behavior with Respect to Managing E-Wastes: Factors Influencing E-Waste Management among Young Consumers 

      Garg, Swati; Ahmad, Asad; Madsen, Dag Øivind; Sohail, Shahab Saquib (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      With the proliferation of technological tools and the advancement in electronic devices and accessories, consumers across the world are changing and upgrading their electronic devices at an alarming rate. However, these ...
    • A sustainable smart mobility? Opportunities and challenges from a big data use perspective 

      D'Alberto, Riccardo; Giudici, Henri (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This paper discusses the recent insights on the Big Data role in the sustainability of smart mobility. Systematic Literature Review is applied to scientific publications web repositories retrieving 2,000+ records (years ...
    • Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science 

      Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne; Ballangrud, Brit Bolken; Strande, Anne Lise; Stenshorne, Marit Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this article, the authors discuss the use of ecological concepts (ecology, boundary, niche) in educational research to understand if and how these concepts from one field of science (ecology) can bring a new understanding ...
    • Svalbard og havområdene – nye utenrikspolitiske utfordringer for Norge? 

      Moe, Arild; Jensen, Øystein Hønsi (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Selv om Svalbard er en del av Norge, byr øygruppen på spesielle utenrikspolitiske utfordringer. Nedbyggingen av den norske kulldriften kom brått på og har store konsekvenser for Svalbard-samfunnet og forutsetningene for ...
    • The Svalbard Treaty and Norwegian Sovereignty 

      Jensen, Øystein Hønsi (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      A hundred years ago on 9 February 2020, the Svalbard Treaty was adopted in Paris, granting Norway her long-standing ambition: full and absolute sovereignty over the Svalbard archipelago. After a brief review of the ...
    • "Svevende intervaller" - og svevende begrep 

      Kvifte, Tellef (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      The article discusses the term “svevende tonalitet” (“floating tonality”) that is frequently used in descriptions of Norwegian traditional music. The term refers to variations in intonation patterns, but is used in ...
    • Swithun in the North: A Winchester Saint in Norway 

      Alvestad, Karl Christian (Chapter, 2021)
      This paper briefly examines the veneration of the ninth-century Winchester bishop St Swithun in Norway throughout the centuries. By taking a chronological and at times historiographical view this paper demonstrates that ...
    • Sygeplejestuderendes læring gennem sygeplejefaglig vejledning 

      Konsmo, Trulte; Larsen, Conny (Chapter, 1996)
      I mødet med fagets og afdelingens kultur har sygeplejestuderende brug for systematisk vejledning for at udvikle faglig-personlig identitet, få hjælp til bearbejdning af følelser, se sammenhænge mellem teori og praksis, ...
    • Sykepleiefaglig veiledning med fokus på relasjoner i systemer 

      Konsmo, Trulte (Journal article, 1993)
    • Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i gestaltterapi 

      Konsmo, Trulte (Journal article, 1993)
      Ellen er blant annet utdannet gestaltveileder og dette preger hennes veiledning. Hun understreker imidlertid at hun er eklektiker, det vil si at hun bruker kunnskap fra ulike retninger etter som hva som er best egnet i den ...
    • Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i Nevro Lingvistisk Programmering (NVP) 

      Konsmo, Trulte (Journal article, 1994)
      Innenfor det som kalles sykepleiefaglig veiledning finnes det mangeforskjellige tilnærmingsmåter. I denne serien har vi tidligeremøtt fire eksperter på sykepleiefaglig veiledning som har latt seg inspirere av gestalttenkning, ...
    • «Sykepleier er hva jeg vil bli – dere hjelper meg på veien!» Hvordan kan læreren påvirke sykepleierstudentens tro på seg selv i studiet? 

      Jacobsen, Turid Iren; Onshuus, Kirstin (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article focuses on nursing students’ needs for teachers to listen to them, give them feedback and have faith in them while on campus. With good self-confidence, students’ motivation and academic performance may ...
    • Sykepleiere kan bidra til en bærekraftig seniorboom. 

      Aase, Elisabeth (Others, 2019)
      Bakgrunn: Overgangen til pensjonering er en viktig hendelse i livsløpet, og kan påvirke eldres helse, livskvalitet og velvære. Hensikt: Bidra med kunnskap om eldres erfaringer med overgangen til pensjonering. Metode: ...
    • Sykepleiere trenger kompetanse i samvalg 

      Kienlin, Simone Maria; Smedsrød, Mirjam Lien; Eide, Hilde; Kasper, Jürgen (Journal article, 2020)
      Sykepleiere må i større grad bidra til å øke kvaliteten på beslutninger som angår pasientens helse. Samvalg skal være det normale i helsetjenesten, og sykepleiere bør derfor få muligheten til å tilegne seg ny kunnskap og ...
    • Sykepleieres bruk av Edmonton Symptom Assessment Scale (ESAS) : palliativ behandling 

      Myhra, Cecilie Bakke; Grov, Ellen Karine (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Bakgrunn: Nasjonale føringer beskriver behovet for fokus på symptomlindring hos pasienter i palliativ fase. Hensikten med denne studien var å kartlegge bruken av Edmonton Symptom Assessment Scale (ESAS) blant sykepleiere ...
    • Sykepleierstudenters erfaringer med Respons – et nytt lærings- og vurderingsverktøy i praksisstudier 

      Amsrud, Kirsten Eika; Skaug, Eli-Anne; Saunes, Jorunn; Undheim, Liv Thorhild; Lyberg, Anne Marit (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Vurdering av kompetanse i praksisstudier er en kjent utfordring i sykepleierutdanninger både i Norge og internasjonalt. Denne studien utforsker sykepleierstudenters erfaringer med det nye lærings- og vurderingsverktøyet ...
    • Sykepleierstudenters samarbeid med medstudenter på campus - til inspirasjon eller til besvær? 

      Jacobsen, Turid Iren (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Bakgrunn: Sykepleierstudenter samarbeider på campus i ulike læringssituasjoner. Gruppesamarbeid vektlegges for å løse faglige spørsmål og styrke samhandlingskompetanse hos fremtidige sykepleiere. Det er ønskelig at ...
    • Sykkelopplæring i Telemarkskolene 

      Sørensen, Runar; Bergsland, Jon Einar (Research report, 2009-03-04)
      I forbindelse med våre stillinger som høgskolelektorer ved Høgskolen i Telemark, avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning har vi med denne rapporten ønsket å se nærmere på trafikk- og sykkelopplæringen i ...