Blar i Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse på tittel
Viser treff 8-27 av 35
-
Evnerike barn i den norske barnehagen: En studie av hvordan barnehagestyrere oppfatter barnehagen sin rolle omkring evnerike barn
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven har vært ”Evnerike barn i den norske barnehagen”. I oppgaven problematiseres den norske barnehagens relasjon til og arbeid med evnerike barn. Selv om norsk barnehage preges av prinsippet ... -
Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»? Tittelen på denne mastergraden henspiller på artikkelen til Black Paul og Dylan Wiliam «Inside the black ... -
Gjennom prosedyre til levande dialog. Ein kvalitativt studie om utvikling av oppmerksamt nærvær i vegleiingssamtaler
(Master thesis, 2019)Vegleiingsfeltet er eit felt utan langvarige forskingstradisjonar, og i sær er det vanskeleg å finne forsking på det som skjer i vegleiingssamtalene (Bjerkholt, 2013; Bjørndal, 2008). Vegleiing famnar om like mange ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk: Ein studie av lærar- og elevsyn på korleis tileigning av grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring i skulen
(Master thesis, 2014)Denne oppgåva belyser lærar- og elevsynet på korleis tileigning av dei grunnleggande ferdigheitene i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring. Vidare tek avhandlinga føre seg korleis dei grunnleggande ferdigheitene ... -
Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer ... -
I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand
(Master thesis, 2014)Formålet med undersøkelsen har vært å bidra til innsikt i perspektivene og erfaringen til unge som har brutt med videregående opplæring og mottar bistand fra NAV. Målet er å få forståelse i opplevelsene de unge har med seg ... -
«Kanskje best å ikke si no’?»: En kvalitativ studie om arbeidsrelatert kritikk i skolen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen har fokus på hvordan arbeidsrelatert kritikk i skolen forklares og beskrives av to rektorer og to fagforeningsrepresentanter. «Arbeidsrelatert kritikk» i denne sammenhengen er forhold som ... -
Ledelse - et spørsmål om strategier? En studie av ledelse for kvalitetsutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2014)Denne studien har til hensikt å undersøke faktorer ved ledelse som kan fremme kvalitetsutvikling i barnehagen. Problemstillingen er følgende: På hvilken måte kan ledelsen av barnehagen fremme kvalitetsutvikling? Det empiriske ... -
Ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap: en kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2015)Ledelse og kunnskaping har fått økt oppmerksomhet i forskning og nasjonale styringsdokumenter i barnehagen de senere årene. Denne studien undersøker kjennetegn på ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap. Den ... -
Ledelse, utvikling og endring av praksis, med prosjektarbeid som metode. Et case-studie av en mellomstor bynær skoles toårige utviklingsorienterte prosjektarbeid
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen retter fokuset på hvordan en skole har arbeidet for å skape endring og utvikling i organisasjonen, men prosjektarbeid som metode. Det er særlig fokusert på hvordan prosjektet var organisert, skolens ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ... -
Meningsskaping i veiledning: En studie med fokus på betydningen av meningsskaping i veiledning
(Master thesis, 2013)Dette forskningsprosjektet omhandler betydningen av meningsskaping i veiledning. Meningsskaping innebærer å skape mening i prosessene. Det innebærer prosesser med dialog, verdiavklaring og kritisk refleksjon. Dette ser ... -
Noe må endres hvis vi skal få barn til å fortelle. En kvalitativ studie av barnesamtaler i barneverntjenesten
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fem ansatte i barneverntjenesten. Hensikten har vært å belyse hvilke erfaringer kontaktpersoner i barneverntjenesten har, samt å få en større innsikt ... -
Nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse i barnehagen den første tiden i yrket: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2015)Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved Høgskolen i Telemark avd. Notodden. Avhandlingen er et kvalitativt fenomenologisk studie som tar for seg nyutdannede pedagogiske ledere sin medarbeiderledelse i barnehagen. ... -
Nyutdannet og leder: En kvalitativ studie av nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler nyutdannede pedagogiske ledere, og er en kvalitativ studie. Fokuset ligger på deres beskrivelse av sin rolle som leder for sine medarbeidere. Formålet med denne mastergradsavhandlingen ... -
Pedagogisk ledelse i en lærende barnehage: En kvalitativ studie av hvordan barnehagestyrere legger til rette for faglig utvikling- og læring, med personalmøte som arena
(Master thesis, 2015)Med bakgrunn i den aktualitet ledelse og kompetanseutvikling har i nasjonale styringsdokumenter og i praksisfeltet, ønsker jeg med denne studien å undersøke hvordan styrere i barnehager tilrettelegger for faglig utvikling- ... -
Praksisveiledning av studenter på grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan veiledning i grunnskolelærerpraksis bidrar til å utvikle studenters profesjonsforståelse, med utgangspunkt i problemstillingen hvordan bidrar veiledning i grunnskolelærerpraksis ... -
Profesjonell identitet: En studie av barnehagelæreres opplevelse av profesjonell identitet
(Master thesis, 2014)Undersøkelsens problemområde er profesjonsutøveres selvforståelse, og problemstillingen som danner rammen rundt undersøkelsen er barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonell identitet. Undersøkelsen har en fenomenologisk ... -
Profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen: En kvalitativ studie av rektors håndtering av profesjonsetiske dilemmaer
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen. Formålet med studien er å undersøke hvilke profesjonsetiske dilemmaer rektorer opplever, hvordan de håndterer disse dilemmaene, og hvordan ... -
Rektor som ”brobygger” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Rektors opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling i ”spenningsfeltet” mellom ytre krav og indre behov i skolen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven retter søkelyset mot rektor og hans opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling mellom ytre krav fra myndigheter og samfunn og indre behov i skolen fra de han skal lede. Gjennom kvalitative forskningsintervju ...