«Kanskje best å ikke si no’?»: En kvalitativ studie om arbeidsrelatert kritikk i skolen
Abstract
Denne mastergradsavhandlingen har fokus på hvordan arbeidsrelatert kritikk i skolen
forklares og beskrives av to rektorer og to fagforeningsrepresentanter. «Arbeidsrelatert
kritikk» i denne sammenhengen er forhold som angår varsling av uetiske
arbeidsmetoder, manglende profesjonsmoral og dårlig arbeidsmiljø med videre. Med
utgangspunkt i eksisterende forskning og litteratur om temaet settes søkelyset på
skolesektoren og ser etter hvilke forklaringsmodeller som kan være aktuelle, og de
tanker informantene mener er relevante. Gjennom intervjuanalyse søkes et ærlig og
direkte syn på hvordan arbeidsrelatert kritikk blir behandlet og oppfattet i et utvalg
grunnskoler og videregående skoler. Oppgaven søker også se rektorers og
fagforeningsrepresentanters virkelighetsforståelse og forklaring er sammenfallende og
hvilke som kan være motstridende. Informantene har ulike roller i organisasjonen og
kan ha syn som fraviker av forskjellige grunner.
Som analyseverktøy brukes en sosialkonstruktivistisk tilnærming. Mer spesifikt kritisk
diskursanalyse fordi denne inneholder et kvalitativt aspekt, et normativt element og
hjelper oss til å se verden i sammenheng. I oppgaven analyseres forholdet mellom
virkelighetsforståelser/diskurser, syn på verden og andre elementer av sosiale
prosesser. Forskjellige forklaringsmodeller er blitt analysert og behandles hver for seg. I
oppgaven identifiseres og belyses ulike forhold som fremkommer i intervjumaterialet.
Oppsummerende kan jeg peke på at det er sammenfallende forklaringer fra både
rektorer og fagforeningsrepresentanter om enkelte trekk i tiden, som for eksempel
erfaringene med nyliberaliseringen av den offentlige sektor og tanken om etisk
lederskap. Begrepet ledelse har mange aspekt som drøftes i detalj i oppgaven. Synet på
ledelse og arbeidsrelatert kritikk er avhengig av kontekst og roller. Konklusjonen vil
avdekke at opplevelsen av kvaliteten på arbeidsmiljøet i stor grad er avhengig av
kulturelle faktorer, eksempelvis det å være en del av en større og meningsfull kontekst.
At ansatte oppfatter seg som en viktig del av en større enhet.
Som en del av konklusjon og oppsummering vil også kritisk diskursanalyse bli sett på
som analyseverktøy og erfaringene med dette verktøyet blir kommentert.
Tilslutt i oppgaven ser vi om det eksisterer sammenfallende syn hos informantene, eller
om de har syn som motstrider hverandre. Det blir også trukket noen linjer til
relasjonsbygging og andre sosiale formasjoner som viser seg relevante gjennom
intervjumaterialet.
Målet med studien har vært å tilføre innsikt i og å synliggjøre hvordan ledelse i skolen
beskriver opplevelsen av arbeidsrelatert kritikk i sin rolle. Bevissthet og målrettet arbeid
rundt dette temaet kan gjøre oss alle til bedre kollegaer og bedre ledere.