Blar i Master i forebyggende arbeid med barn og unge på tittel
Viser treff 61-80 av 92
-
Motvillig, velvillig eller overbevist? Hvordan barnevernansatte forholder seg til forventning om kjærlighet
(Master thesis, 2019)Norsk barnevern har over tid blitt kritisert for å gripe for mye inn i familiers liv, men er også kritisert for å gjøre for lite, og for å komme for sent inn. Den enkelte ansatte opplever et høyt arbeidspress, og blir ... -
Når intensjon møter virkelighet. Tilpasset opplæring i teori og praksis. En intervju-undersøkelse blant lærere i grunnskolen.
(Master thesis, 2011)Tilpasset opplæring er et begrep som kan defineres på ulike måter. Formålet med denne oppgaven har vært å få en forståelse av hva som skjer når intensjonen med tilpasset opplæring møter virkeligheten i skolen. Her har ... -
Omsorg på dugnad? Bosetting av mindreårige flyktninger
(Master thesis, 2014)Bosetting av enslige mindr eårige flyktninger handler om å tilrettelegge for individuelt tilpassede bo - og omsorgsløsninger for barna. Det er frivillig for kommunene om de ønsker å bo sette enslige mindreårige. ... -
One for all and all for one. En kvalitativ undersøkelse av ungdommers vennskapsrelasjoner på en indisk internatskole
(Master thesis, 2017)Det et økende behov i Norge for bred og grunnleggende kunnskap om India, da Norge beskrives som et flerkulturelt samfunn (Nieuwenhuys, 2009, s. 148; Thorbjørnsrud, 2009, s. 201). Derfor kan man hevde at man i Norge behøver ... -
Ortoreksi. Så sunt at det er usunt. Rett og slett
(Master thesis, 2018)Avhandlingen har hatt som mål å belyse spiseproblematikken og fenomenet ortoreksi. I tillegg har vi ønsket å undersøke på hvilken måte en kan jobbe for å eventuelt forebygge spiseforstyrrelser, ikke i den tro at det kan ... -
«Overgang til voksenlivet» Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger i overgang til voksenlivet
(Master thesis, 2019)Tittel: Overgang til voksenlivet. Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger i overgang til voksenliv. Hensikt og formål: Hensikt og formål med studien er å synliggjøre hvordan ... -
Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående ... -
Profesjonalitet og makt i skolen - slik lærere ser det
(Master thesis, 2011)Hovedtemaene i denne studien er profesjonalitet og makt, tenkt som at lærere har makt i kraft av sin rolle som kunnskapsbærere og ledere i klasserommet. Samtidig vet vi fra media at den norske skolen og lærerrollen har ... -
Psykisk og fysisk velvære blant 8. klassinger i Telemark. En kvantitativ studie av ulike faktorers forklaringsevne på psykisk og fysisk velvære.
(Master thesis, 2018)«Psykisk og fysisk velvære blant 8.klassinger i Telemark» - En kvantitativ studie om faktorer som påvirker livskvaliteten hos ungdommer i Telemark. Avhandlingens tematikk er bygget på spørsmålet «Hvordan er ungdommers ... -
Råd og veiledning som hjelpetiltak i barneverntjenesten. Et «rusle-tusle» tiltak?
(Master thesis, 2013)Råd og veiledning som hjelpetiltak i barneverntjenesten er det mest brukte tiltaket i barnevernet de senere år. Min interesse for råd og veiledningstiltak ble vekket da Statistisk sentralbyrå offentliggjorde sine tall ... -
Samarbeid - duell eller dialog? Samarbeid om atferdsvansker - en kvalitativ studie
(Master thesis, 2012)Noe av det mest utfordrende med å arbeide med barn og unge i sårbare situasjoner er å gi god, helhetlig og tilpasset hjelp. Det vil da ofte være nødvendig med samarbeid. Et godt samarbeid gir muligheter til å bedre et barns ... -
Sårbare unge. En litteraturstudie om sårbarhetsfaktorer som kan føre til høyreradikalisering
(Master thesis, 2021)Hensikten med masteroppgaven er å undersøke «hvorfor søker unge voksne til høyreradikaliserte miljøer?»For å besvare problemstillingen har jeg valgt å se på ulike sårbarhetsfaktorer som kan føre til radikalisering. I tillegg ... -
Se meg! En kvalitativ undersøkelse om hvordan ungdom anerkjennes i barnevernet
(Master thesis, 2015)Barnevernet i dag har som formål å sikre barn og unges oppvekst, og sikre dem som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, hjelp og omsorg. Barnevernet i dag har mer fokus på barnets behov og ... -
Selvbildets betydning for ungdom i frafallsposisjon. Hvilke sammenhenger er det mellom selvbilde og veien tilbake til skole/arbeid for ungdom i frafallsposisjon?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom selvbilde og veien tilbake for ungdom i frafallsposisjon. Formålet er å høre hva ungdommer som har avbrutt videregående opplæring og eller står utenfor arbeidslivet, selv ... -
«Skam skaper dyktige maskører» (Jo Nesbø, 1998) En studie av oppveksten til barn av alkoholikere
(Master thesis, 2017)Tittel, formål og problemstilling. Tittel på oppgaven er «Skam skaper dyktige maskører – en studie av oppveksten til barn av alkoholikere.» Hovedproblemstillingen er: «Hvilke faktorer innenfor skyld og skamfølelse kan ... -
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
Snakk med oss! Hva gjør at noen somaliske elever fullfører videregående skole, mens andre mislykkes eller velger bort videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteravhandlingen hadde som målsetting å undersøke somaliske elevers gjennomføring av videregående skole. Den videregående skole møter stadig elever med somalisk bakgrunn som slutter skolen underveis. Formålet med ... -
Somalisk ungdom i norsk skole. En kvalitativ undersøkelse av beskyttende faktorer blant somalisk ungdom.
(Master thesis, 2010)Flere forskere (blant andre Fangen, 2008 og Kileng, 2006a,b,c) har funnet at somalisk ungdom har store utfordringer i den norske skolen. Dette er på grunn av flere risikofaktorer. Likevel er det noen som overkommer disse ... -
Sosial mestring eller marginalitet? En kvantitativ studie av sammenhengene mellom cannabisbruk og sosiale forhold blant ungdom i Vestfold og Telemark.
(Master thesis, 2020)Ungdataundersøkelsene «Ung i Vestfold 2017» og «Ung i Telemark 2018» rapporterer om økt cannabisbruk blant ungdom i fylkene siden 2015, særlig blant gutter i videregående. Oppgaven har til hensikt å avdekke sammenhenger ... -
«Tilhørighet og krysskulturelle erfaringer» En kvalitativ studie om unge jenters erfaring med å balansere flere kulturer i det norske samfunnet.
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er krysskulturelle erfaringer og tilhørighet, og hvordan dette påvirker identitetsutvikling, religiøs forankring, samt opplevd plassering og tilhørighet i hjemmet og i samfunnet. Oppgavens ...