Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående skole. Hovedfokus i oppgaven er hvordan elever i grunnskolen opplever det å bli elev i videregående skole. Det er her snakk om elevers overgang fra et skoleslag til et annet. Disse skoleslagene har hver sin egenart, og hver sine rammebetingelse. Gjennom denne oppgaven har jeg fått et innblikk i elevenes opplevelse av overgangen. For eksempel hvordan elevrollen oppleves forskjellig i de to ulike skoleslagene. Når overgangen mellom grunnskole og videregående skole har blitt satt under lupen, så har dette vært med tanke på at det finnes elementer i overgangen mellom de to skoleslagene, som videregående skole bør kjenne til for å sette seg selv i stand til å jobbe proaktivt med tanke på kommende elever. Utgangen fra ungdomsskolen har i seg ulike elementer av glede og sorg, på lik linje med inngangen til videregående skole. Denne oppgavens fokus har vært elevenes forventninger til videregående skole, og deres opplevelse av overgangen mellom skoleslagene. Overgangen mellom skoleslagene kan ikke sees isolert fra nettopp erfaringer og opplevelser i henholdsvis ungdomsskole og videregående. Elevene har beskrevet sine individuelle tanker og opplevelser, knyttet til deres erfaring av overgang mellom to skoleslag.