«Overgang til voksenlivet» Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger i overgang til voksenlivet
Abstract
Tittel: Overgang til voksenlivet. Kommuneansattes erfaringer og metoder i arbeidet med enslige
mindreårige flyktninger i overgang til voksenliv.
Hensikt og formål: Hensikt og formål med studien er å synliggjøre hvordan omsorgspersoner
forbereder enslige mindreårige til voksenliv. Med fokus på hvilke erfaringer de har med ettervern
av disse ungdommene som flytter ut fra bofelleskapene og blir bosatt i egen hybel med
oppfølging.
Problemstilling:
“Hvilke erfaringer og metoder har kommuneansatte i arbeid med enslige mindreårige
flyktninger i overgangen til voksenlivet?”
Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor det ble gjennomført 4 intervjuer av
miljøterapeuter som arbeider med enslige mindreårige flyktninger i bofellesskaper og hybler.
Utvalget består av en miljøterapeut, en miljøarbeider, en barnevernspedagog og en
avdelingsleder. For å kunne belyse den innhentet empiri, brukte jeg teori fra ulike fagområder.
Resultater og funn: De empiriske funnene viser at informantene har ulike forståelser når det
gjelder deres arbeid med enslige mindreårige flyktninger, og dette gjør at de utfører ulike
målsetninger og tiltak. Temaene i oppgaven som blir presentert og drøftet i lys av teori er
sårbarhet vs. ressurser, avhengighet vs. selvstendighet, motiverende vs. utfordrende arbeid, det
å bygge en god relasjon og ettervern av enslige mindreårige flyktninger. Selv om informantene
prøver å jobbe målrettet, kommer det fram i studien at de konsentrerer seg mer om
ungdommenes sårbarhet og avhengighet enn deres ressurser og selvstendighet. De opplever
også mer utfordring enn motivasjon i deres arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
Hovedfunnene i studien er informantenes opplevelse av å skape tillit, håndtere avvisning og
håndtere utagerende adferd hos enslige mindreårige flyktninger.
__