• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i forebyggende arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i forebyggende arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial mestring eller marginalitet? En kvantitativ studie av sammenhengene mellom cannabisbruk og sosiale forhold blant ungdom i Vestfold og Telemark.

Aaltvedt, Lisa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2020Aaltvedt.pdf (2.794Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2728738
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i forebyggende arbeid med barn og unge [82]
Abstract
Ungdataundersøkelsene «Ung i Vestfold 2017» og «Ung i Telemark 2018» rapporterer

om økt cannabisbruk blant ungdom i fylkene siden 2015, særlig blant gutter i

videregående. Oppgaven har til hensikt å avdekke sammenhenger mellom

cannabisbrukerne i fylkene og ulike sosiale forhold. Jeg har valgt å se nærmere på

sosial mestring, marginalitet, sosioøkonomisk bakgrunn og bosted. Oppgaven kan på

den måten bidra med kunnskap om cannabisbrukerne kan forstås som ressursterke

«trendsettere» i ungdomskulturen eller som «taperne» i samfunnet. Det er utarbeidet

følgende problemstilling:

I hvilken grad skiller cannabisbrukerne seg fra ungdom som ikke bruker cannabis når

det gjelder sosial mestring og marginalitet i Vestfold og Telemark?

For å besvare problemstillingen er den ytterligere operasjonalisert i fire

forskningsspørsmål:

1. Er cannabisbrukerne mer fornøyd med livet sitt og har de bedre sosiale

relasjoner, enn de som ikke bruker cannabis?

2. Skiller brukerne seg fra ikke‐ brukerne når det gjelder sosial deltakelse og

problematferd?

3. Varierer cannabisbruken etter ungdommenes sosioøkonomiske status?

4. Hva betyr bostedet for ungdoms cannabisbruk?

Problemstilling og forskningsspørsmålene besvares gjennom kvantitativ metode og

med «Ung i Vestfold 2017» og «Ung i Telemark 2018» som datagrunnlag: 16 329

besvarelser fra elever i ungdomsskole og Vg1. Vg2 og Vg3 (2781 elever) er utelukket

fra utvalget siden kun Telemark fylke har utført undersøkelsen for disse trinnene.

Imidlertid utføres en egen analyse for disse. De to fylkene ble sammenslått

01.01.2020, og det er foreløpig ingen som har undersøkt cannabisbruken i storfylket,

noe som var et ønske fra fylkeskommunen som er oppgavens oppdragsgiver. Dataene analyseres gjennom statistisk analyse og bruk av statistikkprogrammet SPSS (Statistical

Package for Social Sciences).

Bivariate funn indikerer at cannabisbrukerne er mindre fornøyd med livet enn ikkebrukerne

og har dårligere sosiale relasjoner til andre; de har sjeldnere nære

vennerelasjoner og oftere en negativ relasjon til foreldrene. Videre er brukerne mer

«perifere» på sentrale arenaer enn ikke‐ brukerne; de mistrives oftere på skolen og

deltar sjeldnere i organisert aktivitet,mens de er mer deltakende i uorganisert

fritidssamvær med venner ute på kveldene. Dessuten deltar de også oftere i

problematferd. Videre viser funn at cannabisbruken er høyere blant ungdom med

lavere sosioøkonomisk status enn med høyere status. Samtidig benyttes stoffet av

ungdom i «alle» sosiale lag. Dernest viser funn at cannabisbruken er høyest i fylkets

store kommuner, men særegne forhold kan ha betydning i enkelte av de mindre

kommunene som viser like høyt bruk som de store. Til slutt viser det seg at

cannabisbruken øker når ungdommene begynner på videregående og videre i Vg2 /

Vg3.

Den multivariate regresjonsanalysen bekrefter oppgavens bivariate sammenhenger. I

tillegg finner analysen at kontrollvariablene kjønn og alder både modererer og styrker

effekten av de ulike sosiale forholdene for cannabisbruk. Analysen viser også at flest

gutter bruker stoffet og at bruken øker når ungdommene begynner i videregående.

Oppgavens funn diskuteres i lys av tre teoretiske perspektiver: et strukturelt perpektiv,

et individperpektiv i lys av nyere samtidsdiagnoser og til slutt sosial mestring og

marginalitet i et aktørperspektiv.

Oppgavens funn indikerer at faget «Livsmestring», som har fått plass i grunnskolen fra

høsten 2020 kan antas som et potensial for å styrke ungdoms mestringsevne generelt.
Publisher
University of South-Eastern Norway
Copyright
Copyright of the Auther

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit