Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 175
-
Idrettsglede for alle: Arbeid for mangfold og mot rasisme
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;64, Report, 2021)Dette er en statusrapport om idrettens arbeid for mangfold og mot rasisme. Rapporten består av de to delene (1) Bakgrunn og (2) 2020-undersøkelsen om rasisme og diskriminering. Selve undersøkelsen er syv-delt og svarer opp ... -
Globalisering, lønnsforhandlinger og velferdsstat
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;65, Report, 2021)En populær påstand er at sentrale lønnsforhandlinger, små lønnsforskjeller og en ytterligere omfordeling av inntekt gjennom en omfattende velferdsstat vanskelig lar seg forene med en dyp integrasjon i en globalisert økonomi. ... -
Godt begynt er halvt fullendt? En oppstartsanalyse. Rapport fra forsøk med nærdemokratiske ordninger i Asker kommune
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;63, Report, 2020)Nye Asker kommune har etablert lokalsamfunnsutvalg i Tofte, Slemmestad og Heggedal. Ordningen med lokalsamfunnsutvalg (LSU) de tre stedene skal være en forsøksordning for to år. Ordningen skal følges av forskningsaktivitet ... -
Lederutvikling i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU)
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;62, Report, 2020)Dette heftet er et grunnlagsdokument for studenter, praksislærere og faglærere tilknyttet emnet “Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid” (LSU) i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), studiested ... -
Liv og røre i Telemark - sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;61, Report, 2020)Bakgrunn: Telemark er et fylke med utfordringer både knyttet til folkehelseprofil, resultater på skolen og frafall fra skolen. Liv og røre-modellen ble derfor utviklet av Telemark fylkeskommune i samarbeid med lærere og ... -
Complex Systems: Breakthrough Innovations Through People The H-SEIF project booklet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;50, Report, 2020)The H-SEIF project «Technology with empaty» was a three year (2017-2020) research collaboration project between industry and academia funded by Oslofjordfondet and inkind by partners. This book is written to inspire systems ... -
COVID-19: Etterspørselssituasjonen og konsekvenser for norsk reiselivsnæring 2020-2024
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;60, Report, 2020)Reiselivsnæringen er sammen med digitale tjenester, helse og omsorg, Norges tre viktigste næringer for sysselsetting fremover, med en forventet vekst på 95.000 nye sysselsatte innen reiseliv i 2050. Reiselivsnæringen har ... -
Ringeriksbanen - samfunnsnytte, kalkulasjonsrente og mernytte
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;59, Report, 2020)Rapporten viser hvordan en lavere kalkulasjonsrente og inkludering av mernytte i nåverdiberegningene vil påvirke den beregnede samfunnsnytten av Ringeriksbanen. I forbindelse med forberedelsene til ny NTP for 2022 – ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell : Håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Skien kommune, høsten 2020
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;58, Report, 2020)Denne håndboken er utarbeidet for plangrupper og skoleledere i Skien kommune høsten 2020. Triangulert analysemodell er en aksjonslæringsstrategi for forskningsorientert skoleutvikling ut fra nytt læreplanverk (LK20). Via ... -
Følgeevaluering av Oslo og Viken modellen i Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling (REKOMP), 2019-20
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;57, Report, 2020)Forskere fra Oslo Met, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Høgskolen i Østfold (HiØ) har på oppdrag fra Fylkesmannen i Oslo og Viken evaluert det første året i Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling ... -
Implementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen : Følgeforskning 1. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge : Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;56, Report, 2020)Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er resultatet av en fusjon mellom tidligere Høgskolen i Vestfold og Buskerud og Høgskolen i Telemark. En viktig del av det faglige utviklingsarbeidet for den nye institusjonen var å ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;55, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet MAGLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved HiØ, og vil pågå til det første studentkullet som startet på MAGLU høsten 2017, har ... -
Akademisk språkkafé - ASK : et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt. Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;, Report, 2020)I sluttrapporten for aksjonsforskningsprosjektet Akademisk språkkafé - ASK presenteres prosjektets bakgrunn med redegjørelser for demografi, mangfold og tidligere forskning om studenter i høyere utdanning som har ... -
Innovativ rehabilitering i Indre Østfold. Nasjonalt forsøk med kommunal rehabilitering. Følgeevaluering, delrapport 4
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;52, Report, 2020)Rehabiliteringsprosjektet har i 2019 hatt særlig fokus på følgende hovedtemaer: • Fra prosjekt til drift for tverrfaglig vurderingsteam • Utprøving av senger- småskala • Utprøving av dagtilbud- småskala • Videre ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – ny og utfordrende : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;53, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ... -
Samarbeid i hjemmesykepleiepraksis
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;51, Report, 2020)Bakgrunn: Hjemmesykepleien er i stadig endring og yter tjenester til personer i alle aldre med ulike behov for helsehjelp. Hjemmesykepleien er en obligatorisk praksis i sykepleierutdanningen. På tross av dette finnes det ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
(Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ... -
Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommuner : skoleundersøkelsen høsten 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;48, Report, 2020)De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert iPad som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk av 1:1 ... -
Gytegropregistreringer i Vallaråi høsten 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;43, Report, 2020) -
Telemarksmodellen- en analyse av talentutviklingsmiljøet på Skagerak arena
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;46, Report, 2020)