Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2
Abstract
Følgeforskningsprosjektet MAGLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved HiØ, og vil pågå til det første studentkullet som startet på MAGLU høsten 2017, har gjennomført sitt studium våren 2022. Dette er den andre delrapporten fra prosjektet.
På oppdrag fra dekan ved avdeling for lærerutdanning skal prosjektgruppen gjennomføre et følgeforskningsprosjekt på implementering av nye femårige grunnskolelærerutdanninger ved Høgskolen i Østfold
Grunnskolelærerutdanningene for 1-7 og 5-10 ble fra høsten 2017 utvidet med ett år fra fireårige til femårige utdanninger. Formålet med innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger er at neste generasjon lærere skal få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Prosjektet ser på hvilken betydning innføring av femårig utdanning har for opplæringen (undervisning, arbeidsformer, vurderingsformer, praksisopplæring), samt hvordan studenter, faglærere, programkoordinatorer og praksislærere opplever de femårige MAGLU-masterne ved HiØ.
Den første delrapporten fra prosjektet kom i august 2019, og var basert på en spørreundersøkelse blant studentene som startet på MAGLU høsten 2017, gruppeintervjuer med studenter og individuelle intervjuer med programkoordinatorer (Afdal og Bjordal 2019). Denne delrapporten er basert på intervjuer med faglærere og praksiskoordinatorer fra HiØ og praksislærere ved skoler der studentene har hatt praksisstudier.
Rapporten er utformet av Hilde Afdal, Fred Rune Bjordal og Reidun Hoff-Jenssen.
I arbeidet med rapporten har vi hatt samarbeid med Eva Maagerø, Ellen Rye og Birte Simonsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Den samme intervjuguiden er brukt ved begge institusjonene, og en tilsvarende rapport som denne foreligger fra USN (Maagerø, E., Rye, E. & Simonsen, B. (2020).