Implementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen : Følgeforskning 1. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge : Delrapport 1
Abstract
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er resultatet av en fusjon mellom tidligere Høgskolen i Vestfold og
Buskerud og Høgskolen i Telemark. En viktig del av det faglige utviklingsarbeidet for den nye
institusjonen var å samordne parallelle studieprogram og utvikle felles studieplaner. I
barnehagelærerutdanningen (BLU) resulterte utviklingsprosjektet Fornye, bevare, kombinere – en
samordnet barnehagelærerutdanning ved USN i en ny studieplan gjeldende fra høsten 2018. Den nye
studieplanen inkluderer strukturen Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) som har som intensjon å
sikre helhet, integrasjon og sammenheng i utdanningen. PPP formulerer en rekke tiltak for å sikre
profesjonsprogresjon både i undervisning og i praksis som overordnede føringer for implementering av
BLU på hver campus. Følgeforskerprosjektet «Profesjon, Progresjon og Praksis i
barnehagelærerutdanningen ved Universitet i Sørøst-Norge» er et forskningsinitiativ gjennomført på
oppdrag fra Visedekan for BLU ved USN. USN profesjon har bevilget midler til prosjektet, og Senter for
barnehageforskning, utvikling og innovasjon (SEBUTI) var ansvarlig for gjennomføring av oppdraget.
Følgende dokumenter utgjør utgangspunktet for følgeforskningsprosjektet:
• Profesjon, Progresjon, Praksis ved Barnehagelærerutdanningen ved USN, versjon 2018
• Retningslinjer for praksis i barnehagelærerutdanningen Del 1 (felles)
• Retningslinjer for praksis i barnehagelærerutdanningen Del 2 (lokale)
• Partnerbarnehageavtale (USN, u.å.)
• USN profesjon