Lederutvikling i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU)
Abstract
Dette heftet er et grunnlagsdokument for studenter, praksislærere og faglærere tilknyttet emnet “Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid” (LSU) i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), studiested Notodden. Hensikten med dette dokumentet er å tydeliggjøre den faglige helhetstenkningen knyttet til studentenes lederutvikling i LSU. Dokumentet er resultat av et forsknings- og utviklingsarbeid i perioden 2015-2018. Fokusgruppeintervjuer med studenter, praksislærere og styrere, muntlige og skriftlige studentevalueringer samt diskusjoner og evalueringer i arbeidsgrupper bestående av praksisfelt, faglærere og studieledelse utgjør datagrunnlaget og dokumentasjonen i arbeidet. Det faglige innholdet i LSU videreutvikles årlig på bakgrunn av studentenes, praksisfeltets og faglærernes erfaringer og av videre forskning. Dokumentet beskriver lederutvikling slik det gjennomføres i LSU, og inkluderer undervisning, praksis og vurdering i emnet. Alle disse områdene av LSU er bygget opp rundt arbeidet studentene gjennomfører i praksis, hvor skygging og utprøving av lederhandlinger er valgt som arbeidsform for studentenes utvikling som barnehageledere. Skygging som metode for lederutvikling i praksis er utarbeidet på grunnlag av doktorgradsarbeidet til Marit Bøe (2016) og Karin Hognestad (2016). Forfatterne av dette dokumentet har vært aktive faglige bidragsytere i utviklingsarbeidet gjennom møter og faglige dialoger med studenter, praksislærere, styrere og faglærere, i gjennomføring av intervjuer og evalueringer og gjennom veiledning og undervisning. Forsknings- og utviklingsarbeidet i LSU har resultert i publiseringer og videre forskning, blant annet Hognestad og Bøe (2017, 2019) om skygging som metode for lederutvikling i barnehagelærerutdanningen, Sell og Vala (2017) om studenters erfaringer med skygging i praksis og Vala og Sell (2020) om partnerbarnehagens rolle som arena for studenters profesjonelle utvikling i praksis.