Browsing Pedagogical resources and learning processes by Title
Now showing items 7-26 of 27
-
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technologies
(Doctoral thesis, 2021)Our senses are deeply ingrained in the materiality of the world, and our embodied minds are shaped by touch interactions with the environment. Arts and crafts education is characterized by explorative, creative processes ... -
Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge; 3, Doctoral thesis, 2016)Ph.d-studien består av to delstudier. Den første delstudien undersøker pedagogiske praksiser som har til hensikt å bidra til at barn opplever gode overganger og sammenheng mellom barnehage, skolefritidsordning (sfo) og ... -
Kvalitetsbetingelser i småbarnsgrupper og barns sosial-emosjonelle kompetanse i norske barnehager
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;127, Doctoral thesis, 2022)Studier viser at sosial-emosjonell kompetanse har betydning for barns trivsel og fremtid og for tilhørighet til andre mennesker. Barn utvikler sin sosial-emosjonelle kompetanse i relasjoner med andre mennesker i sosiale, ... -
Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;106, Doctoral thesis, 2021)In this article-based dissertation, I have investigated how Norwegian early childcare institutions function as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds and the leadership's responsibility in this matter. ... -
Mellom risiko og kontroll — dramaturgiske perspektiver på lærerutdanneres undervisning
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;12, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne studien plasseres som en del av forskningsfeltet «the pedagogy of teacher education». I dette forskningsfeltet studeres spenninger mellom profesjonsspråk, praktisk lærerarbeid og disiplinfag. Nyere forskning ... -
Meningsskapende karriereveiledning: Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;119, Doctoral thesis, 2022)Vi lever i en tid preget av endring og uforutsigbarhet i arbeidslivet, og menneskers behov og karriererelaterte utfordringer forandres deretter. De siste årene har behovet for en «motdiskurs» innenfor karriereveiledningsfeltet ... -
Partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;117, Doctoral thesis, 2022)This thesis investigates barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care (ECEC). It is article based and comprises three ... -
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Private school policy and practice in Norway: Governing private schools: State funding and standardisation
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;175, Doctoral thesis, 2023)In recent decades, societal and educational issues have been used to legitimise policies encouraging privatisation worldwide. While in Norway the privatisation of education generates political disagreement due to the ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ... -
Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;25, Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen Skriveforløpets dramaturgi: Å iscenesette et skriveoppdrag plasseres innenfor feltet skriveforskning, og jeg undersøker hvordan skriveundervisning blir komponert. Jeg ser på hvordan et skriveoppdrag blir ... -
Supporting students’ creativity in primary science education Classroom practices and teacher conceptions
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;115, Doctoral thesis, 2022)The objective of the thesis is to examine how creativity can be facilitated in primary science education by exploring essential aspects of creativity and different aspects that contribute to the development and strengthening ... -
Taste og tenke, mene og mestre : En tekstanalytisk studie av konstruksjoner av norsklæreridentiteter i multimodale bloggutsnitt
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;39, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke konstruksjoner av norsklæreridentiteter i grunnskolelærerstudenters norskfaglige bloggtekster. Avhandlingen er en tekstanalytisk monografi og studien er forankret i sosialsemiotikk. ... -
Teachers As Human Rights Defenders : Transforming Teachers’ Safeguarding Role Against Harmful Sexual Behaviour
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;160, Doctoral thesis, 2023)This study explores teachers’ understandings of and responses to harmful sexual behaviour (HSB) in primary schools, and the challenges that schools face in building interdisciplinary cooperation with other children’s ... -
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;71, Doctoral thesis, 2020)This thesis investigates Content and Language Integrated Learning (CLIL) teaching practices with English L2 as the medium of instruction in three Norwegian secondary schools. The primary data are video observations of CLIL ... -
Using a multimodal approach to empower Nicaraguan Rama schoolchildren to learn and use their ethnic language
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;8, Doctoral thesis, 2018)Historically, the Rama people, one the three remaining indigenous groups of Nicaragua, have suffered political and cultural oppression, which has resulted in the severe endangerment of their language. So far, several studies ... -
”We usually don’t talk that way about Europe…” - Interrupting the coloniality of Norwegian citizenship education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;95, Doctoral thesis, 2021)In this study, I explore the coloniality of Norwegian citizenship education, emphasizing knowledge production and discourses in primary school classrooms. I investigate the social justice of knowledge production and ... -
De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;187, Doctoral thesis, 2024)De fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å ...