Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
Masterstudiet i økonomi og administrasjon / siviløkonom har fem studieretninger (klikk for separate lister):
- Studieretning bedriftsøkonomi
- Studieretning industriell økonomi
- Studieretning informasjonssystemer
- Studieretning markedsføring
- Studieretning strategi og kompetanseledelse
Nye registreringer
-
Hvorfor er innovasjonsnivået så lavt hos virksomheter i bygg og anleggsbransjen?
(Master thesis, 2020)Bygg og anleggsbransjen blir ofte omtalt som en bransje hvor aktørene er svært konservative. Forskning og statistikk viser også at det er den bransjen som er svakest når det kommer til innovasjonsaktivitet (SSB, 2019). ... -
Kan selskapenes samfunnsansvar være med på å påvirke ansattes tilhørighet?
(Master thesis, 2020)Corporate Social Responsibility eller samfunnsansvar har vært et viktig tema for mange selskaper de siste årene og mye forskning har blitt utført for å se effekten av samfunnsansvar på de ulike selskapsområdene (Ditlev-Simonsen, ... -
Hvordan kan ulike utforminger av budskap påvirke salg online?
(Master thesis, 2020)Markedsførere kriger om forbrukere sin oppmerksomhet, og utarbeider stadig nye overtalelsesmetoder for å utkonkurrere hverandre. Den tradisjonelle markedsføringen anses som lite fremtidsrettet, og forskningslitteraturen ... -
Negotiation : The impact of asking questions on negotiation outcomes
(Master thesis, 2020)Negotiation has been a practically attractive and a theoretically interesting subject to study for a long time (Bazerman, Curhan, Moore & Valley 2000). Negotiation researchers have investigated the negotiation processes ... -
Hvor er ledelsen når virksomheter endrer?
(Master thesis, 2020)De fleste bransjer har allerede erfart eller erfarer en eller flere digitale endringer. Målet med digitale endringer er å oppnå digital modenhet samt endringsvillighet til å endre dypt forankrede prosesser. Som en konsekvens ... -
Omnikanal handel/markedsføring : Hvilke utfordringer har bedrifter ved implementering?
(Master thesis, 2020)Tema for avhandlingen er omnikal handel/markedsføring. Vi tar sikte på å besvare problemstillingen: Omniakl handel/markedsføring - hvilke utfordringer har bedrifter ved implementering? Store deler av studien er inspirert ... -
Innovasjon og bærekraft i konkurranseutsatte næringer
(Master thesis, 2020)Verden er i kontinuerlig endring, og det stilles økende krav til bærekraft, samtidig som man må holde tritt med en stadig raskere teknologisk utvikling. Forbrukere og myndigheter stiller krav til mindre fotavtrykk på miljø, ... -
Circular Economy in the Norwegian Building Sector : To what extent is circular economy adapted in the Norwegian building sector, and what barriers need to be addressed to increase implementation of circular economy?
(Master thesis, 2020)With a rapidly growing population, the world requires more access to natural resources, housing, and jobs. Natural resources have been extracted and used at a high pace over the years, and access to these resources have ... -
Viktigheten av lederens rolle i et samfunn i endring : Kartlegging av sammenhenger mellom lederstil, behov, motivasjon og læring i organisasjoner
(Master thesis, 2020)Samfunnet og verden forøvrig preges i dag av store endringer og behov for omstilling. Disruptive teknologier og omfattende digitalisering er i ferd med å skape et omfattende paradigmeskifte, noe som for organisasjoner sin ... -
Informasjonssikkerhetskultur i bank : En case-studie om leders betydning
(Master thesis, 2020)Den teknologiske utviklingen har ført til endringer i norsk bank- og finansnæring, og har gjort informasjonssikkerhet til en viktig del av arbeidet. Sikkerhetsbruddene har større konsekvenser enn tidligere, og etableringen ... -
Effektene av interaksjoner og psykologiske prosesser på merkevarebygging for sportsarrangement
(Master thesis, 2020)Denne studien består av en kappe og to forskningsartikler som handler om merkevarebygging for sportsarrangement. Kappen kobler sammen de to forskningsartiklene, og er skrevet mer utfyllende og detaljert enn de to ... -
Faktorer som påvirker norske aktive eierfonds investeringsbeslutning : En sammenligning av såkorn-, venture- og oppkjøpsfond
(Master thesis, 2020)Aktive eierfond bidrar med kompetanse, nettverk og kapital, noe som gir økt sysselsetting og nyetableringer. Et velfungerende Private Equity marked er viktig for at det norske næringslivet skal kunne utvikle entreprenør- ... -
Sirkulær økonomi i Norsk BAE-næring. En kvalitativ studie av entreprenørers perspektiv på omstilling mot sirkulær økonomi for byggenæringen.
(Master thesis, 2020)Bærekraftig utvikling, grønt skifte, sirkulær økonomi, miljøvern og økologisk økonomi er alle begreper som omhandler det å bevege seg mot nye forretningsmodeller med fokus på å unngå å drive rovdrift på naturen. I en tid ... -
Halve folket i helt arbeid eller hele folket i halvt arbeid?
(Master thesis, 2020)Tema for studien er inkludering av ulike samfunnsgrupper i norsk arbeidsliv. Studiens hensikt er å undersøke lønnsomhetspotensialet inkludering har for norsk handelsnæring. Arbeidskraftundersøkelsen har kartlagt at det per ... -
Adopsjon av chatbots i Human Resources – En kvalitativ studie
(Master thesis, 2020)Funksjonene til Human Resources (HR) innen organisasjoner er stadig i endring på grunn av det ofte skiftende organisatoriske miljøet og den raske utviklingen av informasjonsteknologi. Å henge med i den teknologiske utviklingen ... -
Er Industri 4.0 en døgnflue eller langvarig trend? En mixed-methods studie av kunnskap, relevans, anvendelse, utfordringer og effekter i norske bedrifter
(Master thesis, 2020)Industri 4.0 er et omtalt tema rundt om i verden og baserer seg på den “fjerde industrielle revolusjonen”. Siden introduksjon av konseptet i Tyskland i 2011 har populariteten vært en stigende trend i utlandet. Konsepter ... -
Ledelse og kunstig intelligens: Lederes holdninger og oppfatninger til bruk av teknologien
(Master thesis, 2020)Kunstig intelligens og maskinlæring blir rangert som de to mest disruptive teknologiene for næringslivet i fremtiden. Kunstig intelligens vil ha stor betydning for mange bransjer i årene som kommer, og det fremgår tydelig ... -
Ansattes motivasjon og oppfattelse av ledelse sett i sammenheng med Corporate Social Responsibility
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er ledelse, motivasjon og Corporate Social Responsibility (CSR). Bakgrunnen for valg av tema er viktigheten av at bedrifter tar samfunnsansvar, og innvirkningen ulike typer av motivasjon kan ... -
Kundereisen – veien til den optimale kundeopplevelsen : En kvalitativ studie om hvordan Markedspartner kan skape en optimal kundeopplevelse for sine eksisterende og nye potensielle kunder
(Master thesis, 2020)Hensikt – Hensikten med denne oppgaven er å gi ny innsikt ved å presentere forslag til hva Markedspartner kan gjøre for å eliminere friksjon i kundereisen, og hva som er hensiktsmessig å fortsette med i fremtiden for å ... -
Produktsjefer i Norge : En tverrsnittsundersøkelse av selvopplevd kompetanse og emosjonell intelligens som predikatorer for task performance blant produktsjefer i Norge
(Master thesis, 2020)Produktsjef-rollen er en stilling som har fått lite anerkjennelse i Norge, og stillingen er noe vanskelig å definere. Dette kommer av at det er en stor variasjon i hva rollen innebærer fra bedrift til bedrift, samt mangel ...