Hvordan skaper organisasjonslæring synergieffekter ved fusjoner og oppkjøp?
Abstract
Denne studien har temaet organisasjonslæring og fusjoner og oppkjøp. Problemstillingen er «Hvordan skaper organisasjonslæring synergieffekter ved fusjoner og oppkjøp?».
Forskning på feltet viser at organisasjonslæring er viktig for resultater og vekst. Fusjoner og oppkjøp er en form for vekststrategi som organisasjoner kan benytte. For å utvikle gode resultater fra fusjoner og oppkjøp så er læring en viktig kilde til verdiskapning. Formålet med denne studien er å vise hvordan læringsprosessen foregår ved fusjoner og oppkjøp, som er et undervurdert aspekt i tidligere forskning som heller fokuserer på om læring skaper verdi ved fusjoner og oppkjøp fremfor hvordan den gjør det. Læringsprosessen har blitt sett på gjennom begrepene kodifisering, kunnskapsdeling og internalisering. Verdiskapning har fokusert på læringsutbytte og komplementaritet. Funnene i denne studien blir presentert i en firefeltsmatrise som vurderer verdiskapning og læring hvor de sterkeste synergiene kommer fra begge kilder. Problemstillingen har blitt delt opp i tre forskningsspørsmål:
* «Hva lærer organisasjoner som følge av en fusjon eller et oppkjøp?
* «Hvordan foregår læringsprosessen ved fusjoner og oppkjøp?»
* «Hvordan skaper komplementaritet verdi basert på kunnskap ved fusjoner og oppkjøp?»
Metoden i studien er kvalitativ og studien har samlet inn data gjennom 12 intervjuer med ledere i organisasjoner som har gjennomført fusjoner eller oppkjøp de fem siste årene.
Funnene fra studien viser at bedrifter som evner å tenke helhetlig og jobbe grundig med kodifisering og kunnskapsdeling presterer bedre som følge av fusjonen eller oppkjøpet. Ved vurderingen av læringsutbytte så finner man at bedrifter som finner komplementære ressurser opplever bedre resultater som følge av fusjonen eller oppkjøpet. The topic of this study is organizational learning during mergers and acquisitions. The main question is, “How does organizational learning create synergies during mergers and acquisitions?”.
Previous research has shown that organizational learning is important for results and growth. Mergers and acquisitions are a growth strategy that organizations can use. Learning is an important source to create value and grow from mergers and acquisitions. The purpose of this study is to explain how the learning process occur in mergers and acquisitions, this is an underrated aspect of previous research that have focused on if the learning process creates value in regard to mergers and acquisitions. The learning process in this study consist of codification, knowledge sharing and internalization. To examine how value is created this study focuses on learning outcomes and complementary resources. The findings of this study are presented in a four-field matrix that use value created and learning as explanation for scenarios with the best form of synergies. To answer the main question three research questions have been presented:
* “What does organizations learn from mergers and acquisitions?”
* “How does the learning process occur during mergers and acquisitions?”
* “How does complementary knowledge create value in mergers and acquisitions?”
This is a qualitative study that have collected data by interviewing 12 leaders in organizations that have completed a merger or an acquisition the last five years.
The main findings from this study are that organizations who to a great degree assess thoroughly in regard to codification and knowledge sharing perform better as a result. Organizations that find complementary resources as a result from the merger or the acquisition will also achieve greater results.