Gamifiseringen og utbrenthet
Abstract
Denne masteroppgaven adresserer det kritiske temaet utbrenthet blant ansatte, med et spesielt fokus på anvendelsen av gamifisering og selvbestemmelsesteori (SDT) i arbeidsmiljøet. Utgangspunktet for studien er erkjennelsen av at ansatte utgjør en viktig ressurs for enhver virksomhet, og at velutformede arbeidsforhold kan spille en vesentlig rolle i å forsterke motivasjon og redusere stress. Prosjektet tar sikte på å utforske hvordan bedriftsledelsen effektivt kan benytte seg av disse teoriene for å skape et arbeidsmiljø som aktivt motvirker utbrenthet. Problemstillingen er formulert som følger: "En analyse av hvordan gamifisering kan forebygging utbrenthet hos ansatte gjennom tilfredstillelse av det grunnleggende psykologiske behovet for autonomi, kompetanse og tilhørighet." Problemstillingen i masteroppgaven er fokusert på å analysere hvordan gamifisering kan bidra til å forebygge utbrenthet gjennom å tilfredsstille de grunnleggende psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet hos ansatte. Denne tilnærmingen reflekterer en økende interesse og forskning på gamifisering, spesielt dens applikasjon utenfor tradisjonelle spillkontekster for å forbedre motivasjon og ytelse. Ved å integrere teorier fra SDT, søker prosjektet å belyse hvordan tilfredsstillelse av psykologiske behov kan ha en betydelig innvirkning på ansattes velvære og arbeidsprestasjoner, og dermed bidra til en reduksjon av utbrenthet i organisasjonen.