Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrølund, Claus Wiemann
dc.contributor.authorGrenne, Olexandr Shevtsov
dc.date.accessioned2024-07-03T16:42:05Z
dc.date.available2024-07-03T16:42:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59519516
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137889
dc.description.abstractDenne masteroppgaven adresserer det kritiske temaet utbrenthet blant ansatte, med et spesielt fokus på anvendelsen av gamifisering og selvbestemmelsesteori (SDT) i arbeidsmiljøet. Utgangspunktet for studien er erkjennelsen av at ansatte utgjør en viktig ressurs for enhver virksomhet, og at velutformede arbeidsforhold kan spille en vesentlig rolle i å forsterke motivasjon og redusere stress. Prosjektet tar sikte på å utforske hvordan bedriftsledelsen effektivt kan benytte seg av disse teoriene for å skape et arbeidsmiljø som aktivt motvirker utbrenthet. Problemstillingen er formulert som følger: "En analyse av hvordan gamifisering kan forebygging utbrenthet hos ansatte gjennom tilfredstillelse av det grunnleggende psykologiske behovet for autonomi, kompetanse og tilhørighet." Problemstillingen i masteroppgaven er fokusert på å analysere hvordan gamifisering kan bidra til å forebygge utbrenthet gjennom å tilfredsstille de grunnleggende psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet hos ansatte. Denne tilnærmingen reflekterer en økende interesse og forskning på gamifisering, spesielt dens applikasjon utenfor tradisjonelle spillkontekster for å forbedre motivasjon og ytelse. Ved å integrere teorier fra SDT, søker prosjektet å belyse hvordan tilfredsstillelse av psykologiske behov kan ha en betydelig innvirkning på ansattes velvære og arbeidsprestasjoner, og dermed bidra til en reduksjon av utbrenthet i organisasjonen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGamifiseringen og utbrenthet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel