Blar i Master i utdanningsledelse på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-9 av 9
-
Atferd og læringsmiljø sett fra lederperspektivet : hvordan ser skoleledere på sine muligheter til å skape etgodt læringsmiljø og påvirke problematferd?
(Master thesis, 2011)Tema for oppgaven er elevatferd og læringsmiljø sett fra ledelsesperspektivet. Oppgaven tar for seg aktuell litteratur innen pedagogisk ledelse, skoleledelse, læring, læringsmiljø og atferdsforskning, med formål å plassere ... -
Bruk av arbeidstidsavtalen som et pedagogisk styrings- og utviklingsverktøy : tidsbruk og prioritering av arbeidsoppgaver i ungdomsskolen
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven omhandler lærernes arbeidstidsordning og bruk av lokale arbeidstidsavtaler på ungdomstrinnet. Studiens resultater baserer seg på halvstrukturerte intervjuer med mellomledere, kontaktlærere og faglærere ved ... -
Formell lederutdanning - bedre skoleleder?
(Master thesis, 2009)Formålet med masteroppgaven er å forsøke å forstå hva formell lederutdanning betyr for skolelederes mulighet til å drive pedagogisk ledelse og bidra til å utvikle skolen som en lærende organisasjon. Bakgrunn for denne ... -
Kvalitetssikringssystem i fagskolen : utstillingsvindu eller aktivt utviklingsarbeid?
(Master thesis, 2011)Bakgrunnen for denne oppgaven er utdanningspolitiske endringer de siste årene, nye krav om formaliserte kvalitetssikringssystem i fagskolen, nyere forskingsresultater om kvalitet i utdanningssystemet, og egne erfaringer ... -
Make my day : personalutvikling i en lærende organsiasjon
(Master thesis, 2011)Utgangspunktet for undersøkelsen er et personalutviklingsprosjekt ved en avdeling for elever med store sammensatte lærevansker i grunnskolen. Prosjektet har pågått i fire år. Jeg er avdelingsleder og en av spesialpedagogene ... -
Rektors arbeidsoppgaver i små og store skoler
(Master thesis, 2011)Bakgrunnen for denne oppgaven er tredelt: utdanningsforskning og krav til skoleledelsen, politikk og egne erfaringer. Skoleledelse er et arbeidsfelt i stadig utvikling. Forskning viser at ledelsens arbeidsoppgaver har vært ... -
Skolelederes holdninger til vurdering av lærlingers kompetanse
(Master thesis, 2011)6 av 10 lærlinger kan lite eller ingenting om tegninger eller beskrivelser mens 5 av 10 kan lite eller ingenting om HMS med unntak av å bruke personlig sikkerhetsutstyr. 6 av 10 lærlinger viser god til meget god kompetanse ... -
Tett på : ledelse, kunnskapsbygging og profesjonell ansvarlighet i kvalitetsarbeidet
(Master thesis, 2011)Innføringen av Kunnskapsløftet har gitt skolene økt frihet samtidig som de må stå til ansvar for at målene blir nådd. Imidlertid viser forskning at både skoler og kommuner har store utfordringer med å bruke informasjon om ...