Atferd og læringsmiljø sett fra lederperspektivet : hvordan ser skoleledere på sine muligheter til å skape etgodt læringsmiljø og påvirke problematferd?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142196Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for oppgaven er elevatferd og læringsmiljø sett fra ledelsesperspektivet. Oppgaven tar for seg aktuell litteratur innen pedagogisk ledelse, skoleledelse, læring, læringsmiljø og atferdsforskning, med formål å plassere masteroppgaven i en forskningssammenheng. Som skoleleder er man nødt til å være opptatt av elevenes læringsmiljø, hvordan hanskes med problematferd og støtte lærerne som i hverdagen står i mange situasjoner man som leder ikke ser. Da jeg går fra jobb som lærer til skoleleder etter endt studie, er det ekstra viktig å ta hensyn til lærerperspektivet som lærerne ser elevene med. I denne oppgaven har jeg sett på læringsmiljø og problematferd fra skolelederes ståsted, både gjennom kontakten med informantene som er skoleledere, og gjennom å finne litteratur som tar for seg perspektivet og sammenhengen mellom skoleledere, problematferd og læringsmiljø.