Atferd og læringsmiljø sett fra lederperspektivet : hvordan ser skoleledere på sine muligheter til å skape etgodt læringsmiljø og påvirke problematferd?
dc.contributor.author | Ellingsen, Frode Myhre | |
dc.date.accessioned | 2011-09-06T07:15:39Z | |
dc.date.available | 2011-09-06T07:15:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/142196 | |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er elevatferd og læringsmiljø sett fra ledelsesperspektivet. Oppgaven tar for seg aktuell litteratur innen pedagogisk ledelse, skoleledelse, læring, læringsmiljø og atferdsforskning, med formål å plassere masteroppgaven i en forskningssammenheng. Som skoleleder er man nødt til å være opptatt av elevenes læringsmiljø, hvordan hanskes med problematferd og støtte lærerne som i hverdagen står i mange situasjoner man som leder ikke ser. Da jeg går fra jobb som lærer til skoleleder etter endt studie, er det ekstra viktig å ta hensyn til lærerperspektivet som lærerne ser elevene med. I denne oppgaven har jeg sett på læringsmiljø og problematferd fra skolelederes ståsted, både gjennom kontakten med informantene som er skoleledere, og gjennom å finne litteratur som tar for seg perspektivet og sammenhengen mellom skoleledere, problematferd og læringsmiljø. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | skoleledere | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.subject | pedagogisk ledelse | en_US |
dc.title | Atferd og læringsmiljø sett fra lederperspektivet : hvordan ser skoleledere på sine muligheter til å skape etgodt læringsmiljø og påvirke problematferd? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 91 s. | en_US |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Master i utdanningsledelse [19]
Inngår i Master i pedagogikk fra 2020