Master i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 222
-
Veiledning i praksis
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ... -
Eleven i et system: En kvalitativ undersøkelse av PP-tjenesten sitt systemrettede arbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan PP-rådgivere kan jobbe systemrettet etter henvisninger rundt enkeltelever. Systemet kan betegnes som elevens læringsmiljø, der eleven må ses som en del av miljøet og samspillet ... -
Barnehagekvalitet og pedagogisk analyse
(Master thesis, 2024)Nyere forskning indikerer at kvaliteten i den norske barnehagesektoren varierer og generelt er lavere enn forventet. Samtidig tilbringer flertallet av norske barn en stor del av de første leveårene sine i barnehagen, og ... -
Samarbeid mellom barnehageledelse og flyktningforeldre i barnehagen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker samarbeidet mellom nyankomne kongolesiske og rwandiske flyktningeforeldre uten formell skolegang og norske barnehager. Gjennom individuelle intervjuer med fire flyktningeforeldre ... -
Jenter med autismespekterdiagnoser
(Master thesis, 2024)Hensikt: Jenter med autismespekterdiagnoser får ofte sen diagnose. Å få satt en tidlig diagnose kan bidra til at den riktige støtten blir satt inn tidligere, og kan på denne måten hindre skjevutvikling og andre ... -
Hvordan vil relasjonelle faktorer som tillit, dialog og samspill påvirke ledelse i skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien tar for seg betydningen av relasjoner i ledelse. Det finnes mye forskning som belyser viktigheten med gode relasjoner mellom lærer og elever, men ikke like mye om betydningen av relasjonene mellom rektor ... -
En kvalitativ studie om PP-rådgiveres erfaringer om suksessfaktorer i overgangen fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien har vært å få økt innsikt i hvordan det kan tilrettelegges for gode overganger fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Denne overgangen betegnes som en grunnleggende ... -
Selvreguleringsvansker i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen undersøker selvregulering i en barnehagekontekst, hvordan barnehagelærere forstår begrepet selvregulering, og hvilke erfaringer de har relatert til oppfølging av barn som oppleves å ha ... -
Historisk analyse av samisk språkopplæring i den norske grunnskolen fra 1973 til 2023
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan politiske beslutninger og nasjonale strategier har formet samisk språkopplæring i norske grunnskoler fra 1973 til 2023. Problemstillingen er derfor: «Hvordan har politiske beslutninger ... -
Tilhørighet hos de yngste barna i et spesialpedagogisk perspektiv: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske ledere sine erfaringer i møte med barn med behov for særskilt tilrettelegging
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien har undersøkt hvilke erfaringer pedagogiske ledere har med tilhørighet for de yngste barna i barnehagen, knyttet til barn med behov for særskilt tilrettelegging, der hvor barna har vedtak knyttet til § ... -
Hvordan er det tverrfaglige samarbeidet mellom lærere og PP-rådgivere i forkant av en utredning for elever med mistanke om ADHD-diagnosen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan det tverrfaglige samarbeidet er mellom lærere og PP-rådgivere i forkant av en henvisning for elever med mistanke om ADHD-diagnosen. Ved å bruke kvalitativt intervju som metode skal ... -
"ASK-hjelpemiddelet skal alltid følge de"
(Master thesis, 2024)Noen barn i Norge har komplekse sykdomsbilder, som gjør at de har avlastningstilbud på avlastningsbolig. Dette er et døgntilbud, på institusjon, borte fra barnets hjem. Siden avlastningsboligen ikke er en pedagogisk enhet, ... -
Nonverbale lærevansker i et sosiokulturelt perspektiv. Hvordan tilrettelegge for faglig og sosial læring?
(Master thesis, 2024)Nonverbale lærevansker er en relativt komplisert, til tider omdiskutert og fortsatt relativt ukjent lærevanske. Nonverbale lærevansker har fått mer oppmerksomhet de siste årene, og er en diagnose kjennetegnet av sterkt ... -
"Hvorfor tror man at barn helst vil være hjemme?"
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt skolevegring og skole-hjem-samarbeid i skolevegringssaker med problemstillingen «Hvilke opplevelser og refleksjoner har foreldre og fagpersoner i skolen om skolevegring og skole-hjem-samarbeid ... -
Utviklingstraumatiserte barn i møte med skolesystemet
(Master thesis, 2024)I dette masterstudiet ønsker jeg å prøve å besvare problemstillingen: Hvordan kan fagpersoner hjelpe utviklingstraumatiserte barn til å håndtere skolen best mulig? Sett i et tverretatlig perspektiv med vekt på faglig ... -
Veiledning mellom spesialpedagog og assistent En kvalitativ studie om veiledningens betydning for mestrings- og handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført for å løfte frem potensialet i veiledning mellom spesialpedagog og assisten i skolen, der assistenten jobber med barn som har behov for tett voksenoppfølging. Masteroppgaven ... -
Det spesialpedagogiske tilbudet - et gode eller en byrde
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er psykisk helse, sett i lys av inkludering av barn og unge som mottar spesialpedagogisk hjelp i grunnskolen. Vi har analysert barneombudet og Nordahl rapportene som tar tempen på det ... -
Tidlig innsats for hele barnet
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne kvalitative intervjustudien er å undersøke barnehagelærernes erfaringer med tidlig innsats i barnehagen. Resultatene er drøftet ut fra aktuell forskning og styringsdokumenter som bakgrunn og teoretisk ... -
Nye betegnelser foreslås i Ny opplæringslov (NOU 2019: 23). En Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogikk og endringer i norsk utdanningspolitikk. I denne masteroppgaven har jeg anvendt en Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse, for å undersøke hvorledes ... -
Dataspill som tiltak for motivasjon og optimalisering av iboende læringspotensial for elever med ADHD. En Scoping Review
(Master thesis, 2024)Arbeidslivets stadig endrede kunnskapskrav i dagens informasjonssamfunn har ført til tøffe kvalifiseringskrav. Som et resultat av endringene i arbeidslivet har sysselsettingen av ufaglærte uten endt videregående skole gått ...