Master i norskdidaktikk: Nye registreringer
Viser treff 61-70 av 70
-
I hvilken grad utfordrer en eksamensoppgave for VG3 elevenes evne til kritisk literacy Kreativitet og ambivalens : analyse av en eksamensoppgave og 12 besvarelser
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om hvordan elever kan utvikle evnen til kritisk literacy i arbeid med sakprosatekster i norskfaget. Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som sakprosatekster representer ... -
«Hvordan synes du selv det gikk?» : En samtaleanalytisk tilnærming til vurderingssamtaler i norsk muntlig
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om vurderingssamtalen i norsk på videregående trinn. Mer spesifikt kartlegges det hvilke samtalestrategier læreren bruker med eleven i den institusjonelle vurderingssamtalen. Oppgaven har tre ... -
Elevens tekstmøter med sakprosa og tekstoppgaver i Vg1: Den andre leseopplæringa i videregående skole
(Master thesis, 2015)Oppgava drøfter hva slags lesing og lesediskurser tekstutvalg og tekstoppgaver i fire norsklærebøkers tekstsamlinger på 1.trinn i studieforberedende program fremmer. Lærebøkene er skrevet etter den reviderte utgava av ... -
Holdninger til og forståelse av nabospråk : En undersøkelse av holdninger til og forståelse av dansk og svensk gjort ved tre norske ungdomsskoler
(Master thesis, 2014)Tema i denne avhandlingen er tiendeklasseelevers holdninger til og forståelse av nabospråkene dansk og svensk. Utgangspunktet for avhandlingen har vært å finne ut av hvilke holdninger tiendeklassinger ved tre skoler i Norge ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Skjønnlitterært program - opplevelse eller læring? Sad songs eller textual power? : en undersøkelse av hvordan lærere, elever og læreverk tolker kompetansemålet om skjønnlitterært program på vg3 studieforberedende utdanningsprogram/påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram
(Master thesis, 2013)“Målet om skjønnlitterært program er slett ikke dumt. Berører egentlig kjernen i faget,” sier en av lærerne i undersøkelsen min. Mange norsklærere blir norsklærere fordi de er glade i å lese skjønnlitteratur. Det er i alle ... -
"Å skrive refleksjonsnotater har hjulpet meg å se skriveprosessen på en annen måte" : om refleksjonsskriving og metakognisjon i skriveopplæringen i norsk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2013)Vurderingsforskriften pålegger alle lærere å gjennomføre egenvurdering som en del av den obligatoriske opplæringen. En måte å gjøre det på, er skriving av refleksjonstekster. Analyseobjektet i denne oppgaven er refleksjonstekster ... -
"Hvis jeg skal lese en bok..." : analyse av estetiske førstemøter mellom lærebok og elever
(Master thesis, 2013)Daglig opplever jeg som lærer at elever avsier ”dom” allerede ved sitt første møte med lærebøker. Kombinert med økende estetisering i samfunnet og lærebøker som i stor grad er multimodale og stiller store krav til ... -
Det nordiske enhetsbygget - bestå eller falle? En undersøkelse av nabospråksundervisningen i norsk-, dansk- og svenskfaget på videregående skole "før og nå"
(Master thesis, 2013)Tema i denne avhandlingen er det nordiske perspektivet og nabospråk i norsk-, dansk- og svenskfaget på studieforberedende linje på videregående skole. Hovedfokus i studien er likevel på norskfaget. Hovedformålet har vært ...