Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 334-353 of 5766
-
Å få hjelp til å leve Kunnskapsutvikling om pasienttilfredshet i en psykiatrisk døgnseksjon basert på en intern evaluering
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Kvalitetssikring av helsetjenester gjennom å lytte til erfaringene til pasienter og pårørende, er et viktig anliggende. Dette gjelder også innen feltet psykisk helse og rus. Men litteraturen viser at det er gjort ... -
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å forstå «dei andre» Ein studie av skulen som arena for forsoningsarbeid
(Master thesis, 2016-01-18)Tema for oppgåva er «skulen som arena for forsoningsarbeid». Oppgåva er avgrensa til å omhandle ungdommar som har teke faget «Cultural and Spiritual Heritage of the Region» (CSHR), ved tre ungdomskular i den nord-austlege ... -
Å gjete harer og bære staur. Organisering av Haugalandmuseene
(Research report, 2013-10-01)Rapporten presenterer resultatet av en gjennomgang av Haugalandmuseenes organisering. Haugalandmuseene er et aksjeselskap og består av en sammenslutning av åtte museer i Nord-Rogaland. Gjennomgangen dreier seg om hvilke ... -
Å gjøre Lars Levi Læstadius synlig for verden (LLL Online)
(Journal article, 2016)LLL Online har som langsiktig mål å samle inn, digitalisere, analysere og synliggjøre alt tilgjengelig materiale etter én person, Lars Levi Læstadius. Prosjektet er et arbeid innenfor digital humaniora. Prosjektet er ... -
"Å ha det artig, det er vel hovedsaken" : om tenåringsdrikking, overgangsritualer, identitet og rusoppdragelse
(Master thesis, 2005)Det er forbudt og det er spennende: Tenåringer begynner å eksperimentere med alkohol i 14-15-årsalderen, og de fleste har derfor god erfaring med rusmidlet lenge før de på lovlig vis kan skaffe seg det. Hvorfor er alkohol ... -
Å ha omsorg for fosterbarn. En kvalitativ studie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2017-01-30)Fosterforeldrenes forståelse av egen rolle er tema i denne masteravhandlingen. Fem fosterforeldrepar får komme til orde med egne refleksjoner fra sin erfaring med å yte omsorg for fosterbarn. Formålet med studien er å ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ... -
Å innovere i offentlig sektor med Lean StartUp : hvordan fungerer det?
(Master thesis, 2016)Det norske samfunnet står overfor flere store utfordringer. En av disse er økt befolkningsvekst og økt levealder, som blant annet setter press på helsevesenet. I stortingsmeldinger og andre utredninger anbefales det at ... -
Å kjenne seg i slekt med jorden. Natursløyd og økosofi i fremtidens tverrfaglige skole.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Natursløyd blir i denne artikkelen definert inn i skolefaget kunst og håndverk/sløyd. Verdier og holdninger hentes fra et litteraturstudium hvor begrepet økosofi blir belyst ut fra filosofen Arne Næss sine tolkninger. Pave ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Å leve med depresjon etter hjerneslag
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Bakgrunn: Depresjon er et svært utbredt og alvorlig fenomen etter hjerneslag, men fenomenet er ofte oversett i praksis. Forskningen på depresjon etter slag har i stor grad fokusert på forekomst, årsaker, assosierte faktorer, ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
«Å leve videre med et sår i kroppen som aldri gror» Mødres opplevelser av hvordan sorg kan manifestere seg i kropp
(Master thesis, 2017)Bakgrunn: Denne studien gjennomføres som en del av masterstudiet i klinisk helsearbeid, psykiskhelsearbeid ved Høgskolen i Sørøst – Norge. Å miste et barn omtales som det verste som kan skje oss mennesker. Mye tyder på at ... -
Å lære rollen og lærerrollen
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;9, Research report, 2017)I artikkelen diskuterer jeg et utviklingsarbeid med en musikkforestilling med 10 lærerstudenter. Musikkforestillingen ble spilt for over 300 elever i 5-7. klasse på tre skoler. Den het «Hvor vil du gå» og hadde som ... -
Å prøve seg ut i voksenlivet : En forskningsbasert evaluering av Nøtterøy kommunes prosjekt for ungdom; God start - på vei til egen bolig
(SFPR-rapport; 11-2014, Research report, 2014)Bakgrunn Prosjektledelsen og styringsgruppa for prosjekt God Start i Nøtterøy kommune ønsket en forskningsbasert evaluering av prosjektet. Evalueringen skulle rette seg mot å undersøke om og eventuelt hvordan oppfølgingen ... -
”Å skape forbindelser”. Atelierets plass og atelieristens kompetanse i barnehagene i Reggio Emilia
(Journal article; Peer reviewed, 2013-06)Forming har gitt viktige bidrag til det helhetlige kunnskapssyn som lenge har vært dominerende i norsk barnehagepedagogikk, men fagfeltet er nå lavere prioritert i forhold til aktiviteter som er ment å fremme ferdigheter ... -
Å skrive med ledsager: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke skriveopplæring i engelsk blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteravhandlingen handler om hvordan sjangerpedagogikken som metode kan styrke skriveopplæring i engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Problemstillingen lyder: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke ... -
"Å skrive refleksjonsnotater har hjulpet meg å se skriveprosessen på en annen måte" : om refleksjonsskriving og metakognisjon i skriveopplæringen i norsk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2013)Vurderingsforskriften pålegger alle lærere å gjennomføre egenvurdering som en del av den obligatoriske opplæringen. En måte å gjøre det på, er skriving av refleksjonstekster. Analyseobjektet i denne oppgaven er refleksjonstekster ... -
«Å snakke med andre om sykepleie gjør at det sitter bedre». Medstudentsamarbeid som motivasjon til å lære mer i sykepleiestudiet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Motivation can be created through student participation, where experiences and learning are shared with fellow students. We want nursing students to experience cooperation with other students for inspiration ...