Blar i USN Open Archive på emneord "videregående skole"
Viser treff 1-20 av 31
-
"Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker betydningen av tilhørighet innenfor tre ulike arenaer; familie, fritid og skole. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hva ungdom som har avbrutt videregående opplæring forteller om ... -
Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
(Chapter; Peer reviewed, 2014)God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ... -
Den europeiske spr?kpermen (ELP/PEL) i Norge - et utviklingsprosjekt
(Working paper, 2006-02-06) -
Elevassistenter i videregående skole sine opplevelser av sin arbeidssituasjon
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Helsefremmende faktorer har fått stadig større oppmerksomhet i skolesektoren. Særlig etter arbeidstilsynet gjennomførte prosjektet «med skolen som arbeidsplass» (Arbeidstilsynet, 2011). Formålet med dette prosjektet ... -
En skole for alle? -en studie av frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående skole
(Master thesis, 2012)Bakgrunn for valg av tema: Jeg er opptatt av minoritetsspråklige elevers skolesituasjon, og ønsket å finne ut mer om minoritetsspråklige elevers situasjon i videregående opplæring, og hva som var grunnen til en del av ... -
En støttespiller som går ved siden av ungdommen: fagpersoners erfaringer med å styrke unges deltakelse i videregående opplæring
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Frafall fra videregående skole har store konsekvenser både på et individuelt og et samfunnsmessig plan. Psykiske helseproblemer pekes på som en av de mest sentrale årsakene til at unge ikke fullfører videregående ... -
Etniske minoriteter i videregående skole En studie om frafall i videregående skole blant etniske minoriteter
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandling hadde som hensikt å undersøke frafall i videregående skole blant etniske minoriteter. Statistikk viser at minoritetsspråklige har over dobbelt så stort frafall i videregående opplæring, sammenlignet ... -
Fagdag i bedrift – en arena for karrierelæring i videregående skole?
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i videregående elevers opplevelser og erfaringer med en fagdag i bedrift. Det er en ide om at ungdommer på studiespesialiserende program har stor avstand til arbeidslivet. De har ... -
«Flinke piker» og frafall : En kvalitativ studie av “flinke piker” med psykisk helseproblematikk og deres utfordringer i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse en problematikk som har vært mye omtalt i media den siste tiden, gjennom TV-debatter, avisartikler og TV-seriene «Sykt perfekt» og «Jeg mot meg». Hovedtemaet i oppgaven er psykisk helse ... -
Friluftslivets stilling i kroppsøvingsfaget i dagens videregående skole. En kvalitativ studie av lærerens praksis og tanker rundt friluftslivets plass i kroppsøvingsfaget ved videregående skoler i Vestfold fylkeskommune
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å belyse lærerens erfaringer med friluftslivsundervisning innen kroppsøvingsfaget i videregående skole. Dette gjøres ut i fra spørsmål rundt friluftslivets plass og prioritering i kroppsøvingsfaget, ... -
Fysisk aktivitet på videregående skole. Hvordan kan skolens uteområder bidra til å fremme fysisk aktivitet og redusere stillesitting?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og hensikt: Studier viser at barn og unges aktivitetsnivå synker med alderen og at få voksne imøtekommer anbefalingene om fysisk aktivitet. I tillegg til synkende aktivitetsnivå med økende alder, øker også barn ... -
Følgeevaluering av "Økt kunnskap om hvordan" Om tenkesettet og spredning - Studie i perioden september 2010 - mai 2011
(Working paper, 2011)Rapporten tar for seg spredningsfasen i utviklingsarbeidet "Økt kunnskap om hvordan" som er en treårig satsing primært rettet mot videregående opplæring i Buskerud med mål om å redusere bortvalg av videregående opplæring ... -
Grunnleggende ferdigheter i videregående opplæring : Prosjekt 2018-2021. Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;79, Report, 2021)Grunnleggende ferdigheter, 2018-2021, har vært et samarbeid mellom Vestfold- og Telemark fylkeskommune (VTFK) og Universitet i Sørøst-Norge (USN). Det har vært satt inn ekstra ressurser til økt kompetanseheving for lærere ... -
Hva motiverer unge til å fullføre videregående skole? En kvalitativ studie av ungdoms skolemotivasjon
(Master thesis, 2017)Bakgrunn for valg av tema: Det norske arbeidsmarkedet stiller i dag høyere krav til arbeidstakers kvalifikasjoner enn tidligere og utdanning regnes som en stadig viktigere faktor for å komme inn på arbeidsmarkedet . Å ... -
Hverandre-veiledning og karrierelæring Aksjonsforsknings-prosjekt i samarbeid med en VG3-klasse i påbygging til generell studiekompetanse
(Master thesis, 2020)Masteravhandlingens tema er hverandre-veiledning som innfallsvinkel til karrierelæring. Studiens overordnede teoretiske rammeverk er sosiokulturell og sosial-kognitiv læringsteori og karriereteori knyttet til utviklings- ... -
Hvordan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og som mestret gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og gjennomført og bestått videregående skole i VG1. Det empiriske grunnlaget refererer til ... -
Hvordan redusere frafall blant elever i videregående opplæring – En oppsummering av forskningsbaserte kunnskaper og praksiser
(SFPR-rapport; 4-2016, Research report, 2016)Bakgrunn: Denne rapporten er basert i forskningsprosjektet «Utvidelse av relasjonskompetanse hos undervisningspersonell i arbeidet med elever som faller ut av den videregående skolen». Det er et forskningssamarbeid som ble ... -
Hvorfor slutter elever i videregående skole? Frafallselevers egne forklaringer
(Master thesis, 2009)Den videregående skolen har i dag en stor utfordring i å få flest mulig av elevene til å fullføre opplæringen. Det vil si å oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. En stor andel elever, spesielt på yrkesfag, slutter ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Karrierelæring i den videregående skolen: Aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2019)Dette studie startet på bakgrunn av at jeg hadde et ønske om å forbedre nåværende praksis med å legge til rette for karrierelæring i den videregående skolen. Det henvises til at «Karriereveiledning er hele skolen ansvar», ...