• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd

Bergåker, Mari Bastøe; Lindrum, Anne Lene
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Master2016BergakerUtenVedlegg1.pdf (1.888Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2438994
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse [33]
Original version
Bergåker, M. B., & Lindrum, A. L. "Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd. Master thesis, Telemark University College, 2013  
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker betydningen av tilhørighet innenfor tre ulike arenaer; familie, fritid og skole. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hva ungdom som har avbrutt videregående opplæring forteller om tilhørighet i sine liv, for om mulig se om det finnes noen sammenheng mellom tilhørighet og frafall i videregående skole. Spørsmålet bevares på bakgrunn av problemstillingen: Hva forteller ungdom som har avbrutt videregående opplæring om tilhørighet? Datautvalget består av narrative intervjuer av unge som deltar i prosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark» (Se vedlegg 1). Studien har et kvalitativt forskningsdesign utført med en etnografisk og fenomenologisk tilnærming. Analysen tok utgangspunkt i gjennomlesing av trettifem intervjuer med tilhørende erindringsnotater, som etter sortering og kategorisering la fokus på åtte historier fortalt av fire ungdommer som står som representanter for hele datautvalget. Alle de 17 i utvalget har avbrutt videregående opplæring. Analysen viser at ungdommene forteller at nærvær og kvalitet på relasjonene synes å være av betydning for opplevelse av tilhørighet til familien. Vi finner ellers overfladisk tilhørighet knyttet til fritid, men at venner trekkes frem som viktige i et her-og-nå-perspektiv. Når det gjelder skole viser analysen en mangel på tilhørighet. På bakgrunn av forskning om frafall i videregående opplæring og tilhørighet, samt teori om tilknytning, sosial kapital og symbolsk interaksjonisme, drøfter vi disse funnene. Drøftingen viser at funnene synes å være i tråd med den presenterte teorien. Hovedfunnet i studien er at ungdommene som hadde avbrutt skolen uttrykker en generell mangel på tilhørighet til alle de tre nevnte arenaene. Ungdommene beskriver en rekke uroligheter knyttet til de ulike relasjonene de inngår i, blant annet samlivsbrudd hos foreldrene, flytting, sykdom, rus, konflikter og mobbing, noe som ser ut til å være i tråd med annen forskning. I tillegg synes tilhørighet til familien å ha en betydning for tilhørighet til andre arenaer. Samlet sett viser funnene til en kompleksitet av faktorer som kan virke inn på følelsen av tilhørighet. Mangel på tilhørighet ser samtidig ut til å være av betydning for ungdommenes avbrudd fra videregående opplæring.
Publisher
Høgskolen i Sørøst-Norge
Copyright
© Copyright The Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit