Blar i USN Open Archive på emneord "videregående skole"
Viser treff 21-31 av 31
-
Kritisk lesing av multiple tekster i klasserommet: en kvalitativ studie av hvordan Vg2-elever nærleser flere tekster etter Swärds lesemodell i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever leser multiple tekster kritisk i norskfaget. Forskning på elevers forståelse av multiple tekster har i hovedsak omfattet fagene samfunnsfag og historie. Innenfor norskfaget ... -
Læringsmiljø og gjennomføring i videregående skole : Kunnskapsbasert folkehelsearbeid for å redusere sosiale helseforskjeller
(Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;15, Research report, 2015-09-21)Forskerne har fulgt sju videregående skoler i tre fylker gjennom ett skoleår for å kunne belyse følgende problemstilling: Hvordan kan andelen som fullfører og består videregående opplæring økes gjennom styrking av ... -
Ny musikk-, dans og dramalinje i Telemark : resultater fra en spørreundersøkelse blant 9.klassinger i øvre del av fylket
(TF-notat 3/2006, Working paper, 2006-03-24)Bakgrunnen for spørreundersøkelsen og notatet er Telemark Fylkeskommunes vedtak av 06.12.05 om å opprette en ny klasse i musikk, dans og drama ved Bø, alternativt Notodden videregående skole. De to videregående skolene har ... -
«Omval – tilval eller fråval?» Ein kvalitativ studie av omvalsprosessar i vidaregåande skule
(Master thesis, 2018)Denne undersøkinga set først søkelyset på karrierelæringsprosessen, og på kva grunnlag eleven gjer sitt val til vidaregåande utdanningsprogram. Elevar si oppfatning av korleis valprosessen har føregått, ei meining om yrkes- ... -
Overgangen mellom grunnskole og videregående skole - hvordan oppleves den?
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å skulle bidra til innsikt i hvordan elever i tiende klasse opplever det å avslutte det tiårige grunnskolepliktløpet og begynne på 2 – 3 rettsår (avhengig av programområde) i videregående ... -
På nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skole
(Master thesis, 2013)Det er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. ... -
Rådgiverrollen fra nasjonal intensjon til fylkeskommunal virkelighet En studie av utviklingen i videregående skole i perioden 2000-2016
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om hvordan sentrale myndigheter legger til rette med gode rammevilkår for rådgiverrollen i videregående skole i perioden 2000-2016, og hvordan skoleeier som i denne oppgaven er Buskerud fylkeskommune, ... -
Skolekonserter i videregående skole : kartlegging og erfaringer
(TF-notat 23/2010, Working paper, 2010) -
Snakk med oss! Hva gjør at noen somaliske elever fullfører videregående skole, mens andre mislykkes eller velger bort videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteravhandlingen hadde som målsetting å undersøke somaliske elevers gjennomføring av videregående skole. Den videregående skole møter stadig elever med somalisk bakgrunn som slutter skolen underveis. Formålet med ... -
Soft governance i styring av fagutvikling En undersøkelse av diskurs og makt i spennet mellom politikk og profesjon
(Master thesis, 2020)Utdanningsfeltet er et sterkt politisert samfunnsområde, med mange ulike interessenter. Statensbehov for kontroll over feltet, står ofte i et spenningsforhold med profesjonens behov for innflytelse og medvirkning i utviklingen ... -
Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole: En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elever ved to videregående skoler
(SFPR-Forskningsrapport; 2-2016, Research report, 2016)Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole. En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elver ved to videregående skoler. Bakgrunn: Bakgrunnen for denne ...