Elevassistenter i videregående skole sine opplevelser av sin arbeidssituasjon
Abstract
Bakgrunn: Helsefremmende faktorer har fått stadig større oppmerksomhet i skolesektoren. Særlig etter arbeidstilsynet gjennomførte prosjektet «med skolen som arbeidsplass» (Arbeidstilsynet, 2011). Formålet med dette prosjektet var blant annet å se om det ble arbeidet systematisk med å skape et helsefremmende arbeidsmiljø i skolesektoren. Prosjektet hadde spesielt fokus på psykososiale arbeidsforhold. Formål: Denne studiens hensikt er å undersøke elevassistentenes arbeidssituasjon ved videregående skoles tilrettelagte avdeling. Det var ønskelig å få frem elevassistentenes erfaringer og opplevelser av deres arbeidshverdag i lyset av de krav og utfordringer det er i deres stilling. Metode: Studien har et beskrivende og utforskende design, inspirert av fenomenologisk- og hermeneutiske vitenskapsteoretiske perspektiver. Forfatteren har gjennomført en kvalitativ studie, hvor semistrukturerte intervjuer har blitt benyttet som datainnsamlingsmetode. Datainnsamlingen ble gjennomført med fem individuelle intervjuer, og informantene ble valgt ut fra deres erfaring som elevassistent ved videregående skole. Funn: Funnene peker på at assistenter i videregående skole i høy grad motiveres og finner arbeidsglede i arbeidet med elevene. Funnene peker på at assistentene generelt har høye arbeidskrav i sin arbeidsrolle, liten innflytelse på egen arbeidshverdag og at de i mindre grad føler seg som en del av kollegafellesskapet på hele skolen. Funnene peker på at assistenter innenfor samme videregående skole har forskjellige arbeidsvilkår.