Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSommer, Mona
dc.contributor.authorMadsen, Hanne Vadum
dc.date.accessioned2021-04-07T12:37:59Z
dc.date.available2021-04-07T12:37:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2736650
dc.description.abstractBakgrunn: Helsefremmende faktorer har fått stadig større oppmerksomhet i skolesektoren. Særlig etter arbeidstilsynet gjennomførte prosjektet «med skolen som arbeidsplass» (Arbeidstilsynet, 2011). Formålet med dette prosjektet var blant annet å se om det ble arbeidet systematisk med å skape et helsefremmende arbeidsmiljø i skolesektoren. Prosjektet hadde spesielt fokus på psykososiale arbeidsforhold. Formål: Denne studiens hensikt er å undersøke elevassistentenes arbeidssituasjon ved videregående skoles tilrettelagte avdeling. Det var ønskelig å få frem elevassistentenes erfaringer og opplevelser av deres arbeidshverdag i lyset av de krav og utfordringer det er i deres stilling. Metode: Studien har et beskrivende og utforskende design, inspirert av fenomenologisk- og hermeneutiske vitenskapsteoretiske perspektiver. Forfatteren har gjennomført en kvalitativ studie, hvor semistrukturerte intervjuer har blitt benyttet som datainnsamlingsmetode. Datainnsamlingen ble gjennomført med fem individuelle intervjuer, og informantene ble valgt ut fra deres erfaring som elevassistent ved videregående skole. Funn: Funnene peker på at assistenter i videregående skole i høy grad motiveres og finner arbeidsglede i arbeidet med elevene. Funnene peker på at assistentene generelt har høye arbeidskrav i sin arbeidsrolle, liten innflytelse på egen arbeidshverdag og at de i mindre grad føler seg som en del av kollegafellesskapet på hele skolen. Funnene peker på at assistenter innenfor samme videregående skole har forskjellige arbeidsvilkår.en_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjecthelsefremmende arbeiden_US
dc.subjectelevassistenteren_US
dc.titleElevassistenter i videregående skole sine opplevelser av sin arbeidssituasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200en_US
dc.source.pagenumber67.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel