Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 4614-4633 av 9959
-
"...jeg elsker matteboka, jeg... vi hadde matteboka akkurat også gjorde man så mange sider og jeg syns det var så gøy!"
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om motivasjon i matematikk sett gjennom et elevperspektiv. Motivasjon er et vidt begrep som kan være vanskelig å observere, men det er vesentlig for god læring. Kleven og ... -
«Jeg er i krise - se meg også! / I’m in distress, see me too!»
(Bachelor thesis, 2018)Sykepleiere i hjemmetjenesten møter pårørende i forskjellige faser av pasienters sykdomsutvikling. Ventesorg er et fenomen som pårørende opplever i fasen fra diagnosen er satt til døden inntreffer. I denne litteraturstudien ... -
"Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
(Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
(Master thesis, 2023)Denne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt ... -
«Jeg får bevegelsesglede når vi har mange forskjellige idrettsaktiviteter, fordi da har vi mye bevegelse»
(Master thesis, 2023)Gjennom masterstudiet i grunnskolelærerutdanningen har begrepet bevegelsesglede vært et gjennomgående begrep. Dette er et begrep som har fascinert meg og som jeg anser som viktig for lysten til å delta i bevegelse. Derimot ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
– Jeg føler ikke at det gjør så mye med motivasjonen, men jeg merker jo at jeg må lese mye nøyere når vi jobber på denne måten. Et aksjonsforskningsprosjekt om temabasert litteraturundervisning.
(Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet tar utgangspunkt i en opplevd didaktisk utfordring i norskfaget. Hvordan kan det skapes engasjement for å lese eldre skjønnlitterære tekster i skolen? Den tradisjonelle, historisk-kronologiske ... -
Jeg føler ikke at jeg kommer fra én nasjon, jeg føler meg bare som et mennesket» En kvalitativ studie av identitetskonstruksjon blant minoritetsetnisk ungdom
(Master thesis, 2017-01-30)Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie der elleve informanter er intervjuet. Informantene har alle minoritetsetnisk bakgrunn, og er rekruttert fra multietniske hiphopmiljøer i tre byer på Østlandet; hhv Oslo, ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
Jeg Gotta Like Spille Fortnite, Men I Never Win the Game: Implementing Multilingual Pedagogies in a Norwegian Primary School
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Teachers in Norway have been increasingly faced with the challenge of adapting their instruction methods to address the needs of minority-language students. The current body of research on the issue seems to indicate that ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
“Jeg har en verdi” – En kvalitativ studie om erfaringskonsulenters opplevelser av arbeidsrollens betydning for deres tilfriskning
(Master thesis, 2022)Tittel: “Jeg har en verdi” – En kvalitativ studie om erfaringskonsulenters opplevelser av arbeidsrollens betydning for deres tilfriskning Formål: Hensikten med foreliggende studie er å få et innblikk i hvordan rollen ... -
”Jeg har lagt igjen det dårlige og tar med det gode...” Oppveksterfaringer som fremmer resiliens hos barn av foreldre med psykiske lidelser
(Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva kan fremme resiliens hos barn som vokser opp med foreldre med psykiske lidelser? Bakgrunn: Barn som pårørende og deres behov har fått økt fokus de senere år etter blant annet lovendring i Helsepersonell ... -
"Jeg har mistet min kjære for andre gang" : flytting fra hjemmet til skjermet enhet for personer med demens, ektefellers opplevelser
(Master thesis, 2009)BAKGRUNN: Ca. 9000 nordmenn rammes hvert år av demens, og det finnes i dag ca 66 000 mennesker med demens i Norge. Demens rammer flere enn den som er syk og har også store konsekvenser for omgivelsene, spesielt de nærmeste ... -
«Jeg kan være med på det, men jeg kan ikke være med så mye»: En casestudie om deltakelse av elever med fysiske funksjonsnedsettelser i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien er en casestudie av en elevs og en lærers opplevelse og erfaringer av deltakelse i kroppsøving. Tematikken i oppgaven omhandler elever med nedsatt fysisk funksjonsevne i kroppsøving på mellomtrinnet, og ... -
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
«Jeg lukker igjen den døra» Gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter traumatisk fødsel -en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2021)Sammendrag: Formålet: Beskrive gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter tidligere traumatisk fødsel. Metode: Kvalitative, individuelle dybde-intervjuer med åtte gravide kvinner i perioden september til november ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ...