Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorBaldvinsdôttir, Elisabet
dc.date.accessioned2024-03-20T17:41:31Z
dc.date.available2024-03-20T17:41:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952243:56853110
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123483
dc.description.abstractLæreplanverket og internasjonale organisasjoner er enige om at lesing spiller en sentral rolle for elevenes utdanning og danning. Tall fra 2023 viser imidlertid en generell nedgang i leseforståelsen blant norske 5. klassinger. Spesielt bekymringsfullt er resultatene hos andrespråkselever, som har betydelig lavere skår sammenliknet med elever med norsk som morsmål. Denne studien er en dokumentanalyse med formålet å undersøke om den nye Udir-leseprøven på 3. trinn møter behovene hos andrespråkselever. Prøven er en obligatorisk kartleggingsprøve som har til hensikt å fange opp elever i begynneropplæringen som trenger ekstra støtte i lesing. Analysen retter seg mot det språklige aspektet og kriteriene som påvirker hvilke oppgaver elever i oppfølgingsområdet møter i delprøven språkforståelse. SDI-modellens syv steg brukes for å systematisere og analysere materialet. Funnene fra analysen er fortrinnsvis forankret i Jim Cummins teori om Basic Interpersonal Communication Skills og Cognitive Academic Language Proficiency. Resultatene indikerer at delprøven hovedsakelig kartlegger elevenes hverdagsspråk snarere enn et skolespråk. Delprøven kan derfor gi et skjevt bilde av språket hos andrespråkselever hvor tyngden av hverdagsspråket deres ikke nødvendigvis er norsk. Avhandlingens teoretiske forankring tilsier videre at andrespråkselever er særlig sårbare for svakt skolespråk. Dette understreker behovet for å rette oppmerksomheten mot elevenes skolespråk for å bedre møte behovene hos den økende andelen andrespråkselever i den norske grunnskolen.
dc.description.abstractThe curriculum framework and international organisations agree that reading is of utmost importance in students' education and development. However, data from 2023 indicate a general decline in the reading comprehension skills of Norwegian 5th graders. This trend is particularly concerning for second-language learners, who score significantly lower than those with Norwegian as their first language. This study is a document analysis aimed at examining whether the new UDIR reading test for 3rd graders caters to the needs of second-language learners. The test is mandatory and designed to identify students who require additional support in reading, especially those in the early stages of their education. The analysis focuses on the linguistic aspect and criteria influencing the tasks encountered by students in the language comprehension subtest within the follow-up area. The SDI model's seven steps are utilized for the systematic organization and analysis of the material. The findings from the analysis are primarily grounded in Jim Cummins' theory of Basic Interpersonal Communication Skills and Cognitive Academic Language Proficiency. The results indicate that the subtest mainly assesses students' everyday language instead of academic language. Therefore, it may provide a skewed picture of the language abilities of second-language learners, where the weight of their everyday language may not necessarily be Norwegian. The theoretical foundation of the thesis further suggests that second-language learners are particularly vulnerable to weak academic language. This underscores the need to focus on students' academic language to better cater to the needs of the increasing proportion of second-language learners in the Norwegian primary school system.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMøter den nasjonale kartleggingsprøven i lesing behovene til andrespråkselever i den norske skolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel