• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Historier fra elever som strever og skolen som risiko for deres selvverd

Løyning, Isabel Gundersen
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3118055
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [240]
Description
Full text not available
Abstract
Mental helse viser seg å være nært knyttet til menneskers selvverd (Kuster et al., 2012). Selvverd kan derfor ses på som en viktig faktor for elevers psykiske helse. Livsmestring kom inn i den overordnete delen av læreplanen i 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Å oppleve at man har en verdi som menneske, kan tenkes å være en faktor for å mestre livet. Lærer-elev relasjonen viser seg å ha uante konsekvenser ved at læreren kan være en beskyttelsesfaktor eller en risikofaktor for elevers selvverd, men også psykiske helse (Krane et al., 2016). Denne oppgavens formål er å utforske hvilke faktorer i lærer-elev relasjonen som kan påvirke elevers selvverd.

De foresattes rolle for barns emosjonelle utvikling er viet stor oppmerksomhet i utviklingspsykologien. Foresattes rolle har stor betydning for barnets følelser om seg selv og verden. I dag lever vi i et samfunn hvor barns oppvekst i stor grad er institusjonalisert. Barn oppholder seg nesten like mange våkne timer i formelle institusjoner som skolen, som de gjør hjemme. Det kan derfor tenkes at relasjonene i skolen har en større betydning på elevers emosjonelle utvikling enn før. Det teoretiske rammeverket tar derfor utgangspunkt i utviklingspsykologiske teorier som Bowlbys teori om tilknytning og indre arbeidsmodeller og Meads teori om selvet. Rammeverket inneholder også Sommerschilds vilkår for mestring, samt Honneth og Schibbye’s perspektiver på anerkjennelse.

I masterundersøkelsen ønsker jeg å løfte frem stemmene til elever som strever i skolen. Fortellingene til elevene ble samlet inn gjennom kvalitativt semistrukturert livsverden intervju. Historiene ble fortalt av fire elever i alderen 9-14 år som opplever at de strever i skolen. Dataene ble tematisk analysert og presentert som funn gjennom kombinerte narrative fremstillinger basert på sitater fra informantene. Funnene viser til at elevene opplever lærer-elev relasjoner som kan tenkes å være en risiko for deres selvverd. I diskusjonen knytter jeg disse opp mot det teoretiske rammeverket og ser deres beskrivelser i lys av hvilke faktorer i relasjonen til lærer som kan påvirke deres selvverd. Avslutningsvis presenteres de sentrale funnene opp mot tidligere forskning, studiens reliabilitet og validitet, og undersøkelsens videre implikasjoner.
Publisher
University of South-Eastern Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit