Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangemyhr, Lise Ellingsen
dc.contributor.authorHaukelien, Heidi
dc.date.accessioned2023-11-27T13:28:34Z
dc.date.available2023-11-27T13:28:34Z
dc.date.created2023-11-21T14:39:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLangemyhr, L. E., & Haukelien, H. (2023). Likeverdig deltakelse gjennom tilpasset teknologi. Tidsskrift for velferdsforskning, 26(4), 1-14.en_US
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104821
dc.description.abstractMange mennesker med utviklingshemming i Norge har sitt dagaktivitetstilbud i kommunale dagsenter. Vi vet lite om hvilke former for teknologi og hjelpemidler som brukes i denne konteksten, og hvordan disse påvirker sosial praksis. Denne studien er etnografisk, og datamaterialet består av notater fra deltakende observasjon over tid samt intervjuer av arbeidstakere med utviklingshemming og ansatte ved et dagsenter i Norge. Empirien er analysert tematisk. Vi identifiserte fire ulike former for teknologi og hjelpemidler på dagsenteret, der den mest interessante er den vi har kalt hverdagsteknologi. Hverdagsteknologi er løsninger de ansatte har designet eller laget selv, samt utdatert utstyr til produksjon. I artikkelen argumenterer vi for at den sosiale samhandlingen på dagsenteret er preget av David Graebers begrep hverdagskommunisme, og diskuterer hvordan hverdagsteknologien derfor kan bidra til trygghet, autonomi og innflytelse slik at opplevelser av aktivt medborgerskap muliggjøres for mennesker med utviklingshemming i en dagsenterkontekst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLikeverdig deltakelse gjennom tilpasset teknologi: En tematisk analyse av hvordan hverdagsteknologi fremmer aktivt medborgerskap for arbeidstakere med utviklingshemming på dagsenteren_US
dc.title.alternativeEqual participation through adapted technology: A thematic analysis of how everyday technology promotes active citizenship for workers with intellectual disabilities at day centers.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Artikkelforfatter(e).en_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.source.volume26en_US
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskningen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/tfv.26.4.5
dc.identifier.cristin2199747
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal