Rom for leselyst gjennom skolebiblioteket
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088381Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hva som påvirker elevers leselyst og hva et skolebibliotek bør inneholde for at leselysten deres skal bli stimulert. Gjennom tre gruppeintervjuer med elever fra 4.-7. trinn har jeg fått kjennskap til elevenes tanker og meninger om deres lesevaner og hvordan de bruker skolebiblioteket. En tematisk analyse av intervjuene viser at elevene verdsetter å ha tilgang til bøker i skolens lokaler og de liker å få velge selv hva de vil lese ut ifra et mangfold av oppdatert og relevant litteratur. Videre ønsker de å få tid til å lese litteratur som gir dem opplevelser og kunnskap. Imidlertid fremkommer det i studien at ikke alle elever liker å lese like mye og velger heller andre aktiviteter fremfor lesing. Studien viser at det er viktig å innlemme skolebiblioteket i det pedagogiske arbeidet for å sikre en systematisk tilnærming til leselyst. This study examines what influences students' reading enthusiasm and what a school library should contain in order to stimulate their reading interest. Through three group interviews with students from grades 4 to 7, I have gained insight into the students' thoughts and opinions about their reading habits and how they utilize the school library. A thematic analysis of the interviews reveals that the students value having access to books on the school premises, and they enjoy the autonomy of choosing what to read from a diverse range of updated and relevant literature. Furthermore, they desire to have time to read literature that provides them with experiences and knowledge. However, the study indicates that not all students have an equal fondness for reading and may prefer other activities over reading. The study demonstrates the importance of integrating the school library into the educational work to ensure a systematic approach to promoting reading enthusiasm.