Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081803Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende forskningsspørsmål som skal være med å belyse problemstillingen:
* Hvordan erfarer lærer lek i 1. klasse? * Hvordan legger lærer til rette for lek? * Hvilke utfordringer og muligheter erfarer lærer når det brukes lek i undervisningen?Oppgaven vil se nærmere på teori knyttet til hvordan vi kan få en dypere forståelse for hvordan lærere forstår begrepet lek og teoretiske perspektiver som sier noe om lek knyttet til lese- og skriveopplæringen. Hensikten med oppgaven er for at vi som fremtidige lærere skal tilegne oss kunnskap som vi ønsker å ta i bruk etter endt utdanning, samt at det er interessant for oss som lærere og det å undersøke noe som er lite forsket på fra før. Vi har erfaringer fra skolen som tilsier at det er lite lek i undervisningen og ønsker derfor å presentere ny forskning som kan ha noe å si for betydningen av lek i skolen. I oppgaven har vi tatt i bruk en kvalitativ tilnærming til metode, med en triangulering i form av intervju og observasjon, fordi vi ønsker en nærhet til praksisfeltet. Data som blir presentert og undersøkt stammer fra empiri i intervju og egne observasjoner gjort i klasseromssituasjoner. Informantene våre vil være en viktig kilde til informasjon. Resultater og konklusjoner baserer seg på hva vi har funnet ut under arbeid med analyse og drøfting. Konklusjonen vår svarer på problemstillingen «læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese-og skriveopplæringen» ved følgende svar: Lærerens forståelse av lek kan forklares gjennom tre begreper: lekbasert læring, fysisk aktiv læring og frilek. Lek kan komme til utrykk gjennom forskjellige aktiviteter med lekpreget hvor elevene ser det som hensiktsmessig å bruke tekst enten for å lese eller skrive. Videre presenterer lærerne mange eksempler på hvordan det kan tilrettelegges for lek, men ytrer at det er mange rammefaktorer som ligger utenfor lærerens kontroll, og at det derfor ikke er like lett å legge til rette for lek.