Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroth, Camilla
dc.contributor.advisorSkeie, Marie
dc.contributor.authorUlverud, Lillann
dc.date.accessioned2023-06-27T16:41:32Z
dc.date.available2023-06-27T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54207100
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073714
dc.description.abstractI keramikkfeltet finnes det dokumentasjon på vedbrent keramikk som dateres flere tusen år tilbake i tid. De felles vedbrenningene som utføres i vår moderne tid er det lite pedagogisk forskning om. Jeg ville derfor forsøke å gi et bidrag til vedbrennerne der ute, og pedagogene selvsagt, for å vise til hvordan et slikt kreativt og skapende fellesskap gjennomfører sine felles brenninger. Denne masteravhandlingen er multiple case studie om vedfyring av keramikk i kreative fellesskap, og hvordan de kreative fellesskapene arbeider for kunnskapsbygging med urgamle brenningsteknikker i moderne tid. Det kvalitative forskningsgrunnlaget i denne avhandlingen er fire caser. Som en del av datagrunnlaget er det også med ni intervjuer og en internasjonal kvalitativ spørreundersøkelse. Casene viser flere eksempler fra forskjellige praksiser. I case 1 kan du lese om fellesskap som brenner anagamaovnen Kjærrahvalen, Norges største vedfyrte keramikkovn. I Case 2 kan du lese om en workshop jeg gjennomførte samtidig med å gjennomføre felles brenningsprosjekt i Kjærrahvalen. I Case 3 kan du lese om opplevelser med felles brenninger på Guldagergaard Internasjonale keramiske forskningssenter, og hvilke pedagogiske praksiser de bruker for å fremme forskning, kunnskap og læring om det keramiske feltet. Jeg har vært både deltaker, leder av felles fyringer, en formidler av kunnskap og utøvende kunstner i mine deltakende observasjoner som forsker. I Case 4 kan du lese beskrivelser av mine kunstneriske prosesser, og hvordan fellesskapene har vært med på å forme mine estetiske uttrykk gjennom kollektive estetiske læringsprosesser. Jeg håper du finner denne forskningen interessant og hjelpsom.
dc.description.abstractIn the field of ceramics, there is documentation of wood-fired pottery that dates back several thousand years. However, there is little pedagogical research on the communal wood firings that are carried out in our modern times. Therefore, I sought to contribute to the wood firing community, and pedagogues by showing how such a creative and collaborative community conducts their communal firings. This master's thesis is a multiple case study on wood firing ceramics in creative communities and how they use ancient firing techniques in modern times for knowledge building. The qualitative research foundation for this thesis is four cases. As part of the data foundation, there are nine interviews and an international qualitative survey. The cases show several examples from different communal practices. In Case 1, you can read about communities that fire the Kjærrahvalen anagamakiln, Norway's largest wood-fired ceramic kiln. In Case 2, you can read about a workshop I conducted while also carrying out a communal firing project in Kjærrahvalen. In Case 3, you can read about experiences with communal firings at the Guldagergaard International Ceramic Research Center and the pedagogical practices they use to promote research, knowledge, and learning in the field of ceramics. As a researcher, I have been both a participant, a leader of communal firings, a knowledge disseminator, and a practicing artist in my observations. In Case 4, you can read a description of my artistic processes and how the communities have contributed to shaping my aesthetic expressions through collective aesthetic learning processes. I hope you find this research interesting and helpful. A special thank you to all of you who helped make this thesis become a reality!
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePedagogiske praksiser i kreative fellesskap- hvordan kunnskap og erfaring deles om vedbrent keramikk i kreative fellesskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel